РОЛЬ ІСТОРИЧНИХ ЗНАНЬ ПРО ТЕХНІКУ І ТЕХНОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНЯ

Автор(и)

  • Сергій Іванович Рябець Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-7426-1217
  • Карина Андріївна Андріященко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0009-4987-9531

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-10

Ключові слова:

техніка і технологія, історичні знання, критичне мислення, розвиток учнів, трудова підготовка

Анотація

У статті визначено роль історичних знань про техніку і технологію для творчого розвитку учнів у ЗЗСО в процесі трудової підготовки. На уроках технологій історичний досвід існування людства допомагає учням зрозуміти еволюцію технічних знань, способи виробництва та особливості застосування матеріалів у різні періоди часу. Конкретизовано, що, аналізуючи розвиток ремесел, механізмів, інженерних рішень та виробничих процесів, учні краще усвідомлюють, як саме прогрес у науці та техніці впливає на повсякденне життя. Це не лише збагачує знання, а й сприяє формуванню критичного мислення та здатності адаптуватися до технологічних змін: учні аналізуючи причини й наслідки наукових відкриттів, оцінюють їх вплив на суспільство та довкілля, порівнюють минулі технології із сучасними. Наголошено, що такий підхід формує в них цілісне бачення науково-технічного прогресу та розуміння його перспектив. Практичним досвідом підтверджено, що подання матеріалу через історичний контекст робить його більш наочним і доступним та дає змогу учням усвідомити не лише технічні аспекти, а й соціально-економічні зміни, які спричинило впровадження нових технологій. Визначено, що освітній процес, що містить вивчення історії розвитку техніки, допомагає учням усвідомити поступовий характер науково-технічного прогресу та роль людства в його формуванні. Останнє, своєю чергою, впливає на розуміння того, що кожне відкриття або винахід є результатом багатьох попередніх спроб, досліджень та експериментів. Крім того, констатовано, що ознайомлення з історичним розвитком техніки і технологій виховує в учнів почуття відповідальності за майбутнє науки і техніки. Вони починають розуміти, що сьогоднішні рішення у сфері виробництва, екології та технологічних інновацій впливають на наступні покоління. Застосування так знань з історії та технологій, безумовно, дають змогу зробити навчання інтерактивним, спрямованим на дослідницьку діяльність та формування технічної грамотності учнів.

Посилання

Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти: навчальний посібник. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2014. 304 с.

Гоголь Н. В. Використання методологічних принципів в історико-педагогічному дослідженні. 2023. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_ Cybertruck (дата звернення 10.07.2025)

Яковенко Г. Г. Методика навчання історії: навчально-методичний посібник. Харків : Видавництво ХНАДУ, 2017. 324 с.

Тарара А. М. Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності навчально методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2014. 134 с.

Близнюк М. М., Дебре О. С. До питання проєктної діяльності на уроках технології під час навчання учнів 10–11 класів. Тенденції забезпечення якості освіти. 2021. С. 29–31.

Курач М., Гарматюк Р. Методичні аспекти формування графічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання у процесі вивчення спецрисунку. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 58. Т. 1. С. 342–348.

Марущак О. В., Бондарь М. В., Бортник О. Б. Інтегрований урок як засіб формування інформаційної культури здобувачів освіти під час навчання технологій. Актуальні проблеми технологічної та професійної освіти: збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції. Кременець : ВЦ КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2024. С. 108.

Тимша А. В. Особливості тривимірного проєктування із застосуванням 3D принтера на уроках технологій. Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2015. № 1 (9). С. 113–118.

Ходзицька І. Ю. та ін. Технології (рівень стандарту): підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти. Харків: Вид-во «Ранок», 2019. 208 с.

Мікуліська В. Опис досвіду «Активізація творчих здібностей на уроках трудового навчання». 2023. URL: https://naurok.com.ua/ opis-dosvidu-aktivizaciya-tvorchih-zdibnostey-na-urokah-trudovogonavchannya-353247.html (дата звернення 15.08.2025).

Тарасенко Т. Ляльки, що викликали захоплення у королів та … в наших сучасників. 2014. URL: http://dollinhistory.blogspot.com/2014/11/blog-post_5.html (дата звернення 03.07.2025)

Царенко О. М., Рябець С. І. Нариси з історії техніки та технологій : Навчальний посібник. Кіровоград, 2009. 494 с.

Angeles. A robot over five centuries old, Leonardo’s mechanical knight. ROS Robotic Online Shortfilm Festival. 2023. URL: https://rosfilmfestival.com/en/a-robot-over-five-centuries-old-leonardos-mechanicalknight/ (дата звернення 01.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-17