THE ROLE OF HISTORICAL KNOWLEDGE ABOUT TECHNIQUE AND TECHNOLOGY IN THE FORMATION OF A STUDENT’S CREATIVE PERSONALITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-10Keywords:
technique and technology, historical knowledge, critical thinking, student development, labor trainingAbstract
The article defines the role of historical knowledge about technics and technology for the creative development of students in general education institutions in the process of labor training. In technology lessons, the historical experience of human existence helps students understand the evolution of technical knowledge, methods of production and features of the use of materials in different periods of time. It is specified that by analyzing the development of crafts, mechanisms, engineering solutions and production processes, students are more aware of exactly how progress in science and technology affects everyday life. This not only enriches knowledge, but also contributes to the formation of critical thinking and the ability to adapt to technological changes: students analyze the causes and consequences of scientific discoveries, evaluate their impact on society and the environment, compare past technologies with modern ones. It is emphasized that this approach forms in them a holistic vision of scientific and technical progress and an understanding of its prospects. Practical experience has confirmed that presenting the material through a historical context makes it more visual and accessible and allows students to understand not only technical aspects, but also socio-economic changes caused by the introduction of new technologies. It was determined that the educational process, which includes the study of the history of the development of technology, helps students to understand the gradual nature of scientific and technical progress and the role of humanity in its formation. The latter, in turn, affects the understanding that each discovery or invention is the result of many previous attempts, studies and experiments. In addition, it was stated that familiarization with the historical development of technology and technology instills in students a sense of responsibility for the future of science and technology. They are beginning to understand that today’s decisions in the field of production, ecology and technological innovation affect future generations. The application, thus, of knowledge of history and technology definitely makes it possible to make learning interactive, aimed at research activities and the formation of technical literacy of students.
References
Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти: навчальний посібник. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2014. 304 с.
Гоголь Н. В. Використання методологічних принципів в історико-педагогічному дослідженні. 2023. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_ Cybertruck (дата звернення 10.07.2025)
Яковенко Г. Г. Методика навчання історії: навчально-методичний посібник. Харків : Видавництво ХНАДУ, 2017. 324 с.
Тарара А. М. Технічна творчість учнів основної школи у процесі проєктної і технологічної діяльності навчально методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2014. 134 с.
Близнюк М. М., Дебре О. С. До питання проєктної діяльності на уроках технології під час навчання учнів 10–11 класів. Тенденції забезпечення якості освіти. 2021. С. 29–31.
Курач М., Гарматюк Р. Методичні аспекти формування графічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання у процесі вивчення спецрисунку. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 58. Т. 1. С. 342–348.
Марущак О. В., Бондарь М. В., Бортник О. Б. Інтегрований урок як засіб формування інформаційної культури здобувачів освіти під час навчання технологій. Актуальні проблеми технологічної та професійної освіти: збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції. Кременець : ВЦ КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2024. С. 108.
Тимша А. В. Особливості тривимірного проєктування із застосуванням 3D принтера на уроках технологій. Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2015. № 1 (9). С. 113–118.
Ходзицька І. Ю. та ін. Технології (рівень стандарту): підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти. Харків: Вид-во «Ранок», 2019. 208 с.
Мікуліська В. Опис досвіду «Активізація творчих здібностей на уроках трудового навчання». 2023. URL: https://naurok.com.ua/ opis-dosvidu-aktivizaciya-tvorchih-zdibnostey-na-urokah-trudovogonavchannya-353247.html (дата звернення 15.08.2025).
Тарасенко Т. Ляльки, що викликали захоплення у королів та … в наших сучасників. 2014. URL: http://dollinhistory.blogspot.com/2014/11/blog-post_5.html (дата звернення 03.07.2025)
Царенко О. М., Рябець С. І. Нариси з історії техніки та технологій : Навчальний посібник. Кіровоград, 2009. 494 с.
Angeles. A robot over five centuries old, Leonardo’s mechanical knight. ROS Robotic Online Shortfilm Festival. 2023. URL: https://rosfilmfestival.com/en/a-robot-over-five-centuries-old-leonardos-mechanicalknight/ (дата звернення 01.07.2025).







