ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ТА ЗДОРОВ’ЯРОЗВИВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-3Ключові слова:
здоров’язбережувальна компетентність, здоров’ярозвивальна компетентність, здоров’я, майбутні фахівців, підготовка фахівців фізичної культури та спортуАнотація
У статті здійснено теоретико-методологічний аналіз і наукове обґрунтування комплексу педагогічних умов, що сприяють ефективному формуванню здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Актуальність дослідження зумовлена потребою у фахівцях, здатних не лише зберігати та зміцнювати власне здоров’я, а й бути провідниками ідей здорового способу життя серед дітей, молоді та широкої громадськості. У межах компетентнісного підходу автором виокремлено й науково обґрунтовано низку педагогічних умов: оновлення змісту освітніх програм через інтеграцію здоров’язбережувального контексту; реалізація принципів особистісної орієнтації та наступності з урахуванням індивідуального рівня здоров’я та мотивації здобувачів освіти; використання інтерактивних, діалогових і проблемно орієнтованих методів навчання, які формують рефлексію і відповідальне ставлення до здоров’я; залучення студентів до практичної діяльності у сфері рухової активності, волонтерських та оздоровчо-спортивних заходів; створення здоров’язбережувального освітнього середовища на основі ергономічних принципів; використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що підтримують моніторинг стану здоров’я і мотивацію до ЗСЖ; упровадження системи оцінювання рівня сформованості здоров’язбережувальної компетентності як інтегрального результату освітньої підготовки (через портфоліо, діагностичні методики, кейсові завдання). Підкреслюється, що комплексна реалізація зазначених умов сприяє інтеграції знань, цінностей і практичного досвіду студентів, забезпечує особистісно-професійне зростання й готовність до впровадження здоров’язбережувальної парадигми в майбутній професійній діяльності.
Посилання
Балицька Н. І. Ергономіка в системі професійної підготовки майбутніх педагогів. Педагогіка і психологія. 2022. № 4. С. 69–73.
Бех І. Д. Особистісно орієнтоване виховання: теоретико-технологічні засади. Київ, 2003. 264 с.
Біляєва Н. М. Компетентнісний підхід у професійній підготовці педагогів. Педагогіка і психологія, 2017. № 1. С. 23–27.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ – Ірпінь : «Перун», 2009. 1736 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник, 2‑ге вид., допов. і випр. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
Єрмаков С. С. Професійна підготовка фахівців фізичної культури: сучасні підходи. Харків : ХДАФК, 2020. 210 с.
Козлов С. В. Ергономіка як основа проектування здоров’язбережувального середовища. Київ : Ліра-К, 2021. 128 с.
Копилова О. В. Ергономічні умови навчального середовища як фактор збереження здоров’я студентів. Педагогічні науки. 2020. № 2. С. 103–107.
Кузнєцова О. В. Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури. Науковий вісник ХДАФК. 2021. № 3. С. 92–96.
Левченко Т. І. Застосування фітнес-додатків у формуванні здоров’язбережувальної компетентності студентів. Фізична культура, спорт і здоров’я нації. 2022. Вип. 13. С. 75–80.
Левченко Т. І. Розвиток здоров’язбережувальної компетентності студентів засобами фізичної культури. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2019. № 1. С. 44–49.
Ничкало Н. Г. Професійна освіта: виклики XXI століття. Професійна освіта. 2019. № 4. С. 5–11.
Пометун О. І. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ : А.С.К., 2014. 220 с.
Пономарьов В. І. Компетентнісний підхід у підготовці тренерів з виду спорту. Львів : ЛДУФК, 2015. 188 с.
Пуховська Л. П. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутнього педагога. Київ : Педагогічна думка, 2013. 320 с.
Рибалко Л. М. Здоров’язбережувальний аспект фізичного виховання студентської молоді. Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт. 2020. № 1. С. 48–54.
Рибалко Л. М., Гулько Т. Ю., Романенко Б. В. Якісна освіта студентів – запорука професіоналізму викладача. Теорія і методика професійної освіти : колективна монографія. Чернігів : Десна Поліграф, 2024. С. 6–19.
Рибалко Л. М., Замахіна С. П., Гулько Т. Ю. Професійна підготовка майбутніх фахівців у ЗВО в умовах євроінтеграції освітнього простору. Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice : Scientific monograph. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2023. С. 336–350
Рибалко Л. М., Йопа Т. В. Проєктування освітнього здоров’язбережувального середовища на засадах педагогічної ергономіки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 3 К (123) 20. С. 361–365.
Рибалко Л. М. Світовий досвід фізкультурно-оздоровчої діяльності у закладах вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 3К(110)19. С. 487–491.
Савченко О. Я. Діагностика і дидактичні умови формування у молодших школярів мотивації уміння вчитися. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 85–98.
Формування здоров’язбережувальної компетентності студентів у ВНЗ : монографія. Суми, 2014. 156 с
Чопак К. М. Цифрові технології в освіті: стан, проблеми, перспективи. Освітній дискурс. 2020. № 4. С. 18–24.
Dul & Weerdmeester Dul J., Weerdmeester B. Ergonomics for Beginners: A Quick Reference Guide. CRC Press, 2008. 312 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






