PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF HEALTH-PROTECTING AND HEALTH-DEVELOPING COMPETENCES IN FUTURE PHYSICAL CULTURE AND SPORTS SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-3Keywords:
health-preserving competence, health-developmental competence, health, future specialists, training of physical culture and sports specialistsAbstract
The article provides a theoretical and methodological analysis and scientific substantiation of a set of pedagogical conditions that contribute to the effective formation of health-preserving and health-developing competencies in the process of professional training of future specialists in physical culture and sports. The relevance of the study is due to the need for specialists who are able not only to preserve and strengthen their own health, but also to act as leaders of ideas of a healthy lifestyle among children, youth and the general public. Within the framework of the competency approach, the author has identified and scientifically substantiated a number of pedagogical conditions: updating the content of educational programs through the integration of a health-preserving context; implementing the principles of personal orientation and continuity, taking into account the individual level of health and motivation of education seekers; using interactive, dialogic and problem-oriented teaching methods that form reflection and a responsible attitude to health; involving students in practical activities in the field of physical activity, volunteer and health-improving and sports activities; creation of a health-preserving educational environment based on ergonomic principles; use of modern information and communication technologies that support health monitoring and motivation for a healthy lifestyle; introduction of a system for assessing the level of formation of healthpreserving competence as an integral result of educational training (through portfolios, diagnostic methods, case tasks). It is emphasized that the comprehensive implementation of these conditions contributes to the integration of knowledge, values, and practical experience of students, ensures personal and professional growth and readiness to implement a health-preserving paradigm in future professional activities.
References
Балицька Н. І. Ергономіка в системі професійної підготовки майбутніх педагогів. Педагогіка і психологія. 2022. № 4. С. 69–73.
Бех І. Д. Особистісно орієнтоване виховання: теоретико-технологічні засади. Київ, 2003. 264 с.
Біляєва Н. М. Компетентнісний підхід у професійній підготовці педагогів. Педагогіка і психологія, 2017. № 1. С. 23–27.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ – Ірпінь : «Перун», 2009. 1736 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник, 2‑ге вид., допов. і випр. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
Єрмаков С. С. Професійна підготовка фахівців фізичної культури: сучасні підходи. Харків : ХДАФК, 2020. 210 с.
Козлов С. В. Ергономіка як основа проектування здоров’язбережувального середовища. Київ : Ліра-К, 2021. 128 с.
Копилова О. В. Ергономічні умови навчального середовища як фактор збереження здоров’я студентів. Педагогічні науки. 2020. № 2. С. 103–107.
Кузнєцова О. В. Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури. Науковий вісник ХДАФК. 2021. № 3. С. 92–96.
Левченко Т. І. Застосування фітнес-додатків у формуванні здоров’язбережувальної компетентності студентів. Фізична культура, спорт і здоров’я нації. 2022. Вип. 13. С. 75–80.
Левченко Т. І. Розвиток здоров’язбережувальної компетентності студентів засобами фізичної культури. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2019. № 1. С. 44–49.
Ничкало Н. Г. Професійна освіта: виклики XXI століття. Професійна освіта. 2019. № 4. С. 5–11.
Пометун О. І. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ : А.С.К., 2014. 220 с.
Пономарьов В. І. Компетентнісний підхід у підготовці тренерів з виду спорту. Львів : ЛДУФК, 2015. 188 с.
Пуховська Л. П. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутнього педагога. Київ : Педагогічна думка, 2013. 320 с.
Рибалко Л. М. Здоров’язбережувальний аспект фізичного виховання студентської молоді. Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт. 2020. № 1. С. 48–54.
Рибалко Л. М., Гулько Т. Ю., Романенко Б. В. Якісна освіта студентів – запорука професіоналізму викладача. Теорія і методика професійної освіти : колективна монографія. Чернігів : Десна Поліграф, 2024. С. 6–19.
Рибалко Л. М., Замахіна С. П., Гулько Т. Ю. Професійна підготовка майбутніх фахівців у ЗВО в умовах євроінтеграції освітнього простору. Contemporary problems of pedagogy amidst the European integration of educational environment: theory and practice : Scientific monograph. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2023. С. 336–350
Рибалко Л. М., Йопа Т. В. Проєктування освітнього здоров’язбережувального середовища на засадах педагогічної ергономіки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 3 К (123) 20. С. 361–365.
Рибалко Л. М. Світовий досвід фізкультурно-оздоровчої діяльності у закладах вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 3К(110)19. С. 487–491.
Савченко О. Я. Діагностика і дидактичні умови формування у молодших школярів мотивації уміння вчитися. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 85–98.
Формування здоров’язбережувальної компетентності студентів у ВНЗ : монографія. Суми, 2014. 156 с
Чопак К. М. Цифрові технології в освіті: стан, проблеми, перспективи. Освітній дискурс. 2020. № 4. С. 18–24.
Dul & Weerdmeester Dul J., Weerdmeester B. Ergonomics for Beginners: A Quick Reference Guide. CRC Press, 2008. 312 p.







