ЗМІСТ ІНТЕГРОВАНИХ КУРСІВ З ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ФРАНЦІЇ, ІСПАНІЇ ТА ПОРТУГАЛІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-2

Ключові слова:

інтегровані курси, природничі науки, природнича освітня галузь, освіта Франції, освіта Іспанії, освіта Португалії

Анотація

Впровадження в 5–6 класах Нової української школи інтегрованих курсів природничої освітньої галузі викликало багато непорозумінь. Зокрема, в Україні мало вчителів, які були б компетентними до викладання цих курсів. Новим для педагогів є інтегрований зміст курсу, який поєднує біологічний, хімічний, астрономічний, фізичний та географічний складники. Тому виникла потреба у вивченні міжнародного досвіду викладання аналогічних курсів, зокрема в європейських країнах. Мета статті – проаналізувати зміст інтегрованих курсів з природничих наук у країнах Європейського Союзу: Франції, Іспанії та Португалії. Оскільки в Україні обов’язковими є інтегровані курси «Природничі науки», «Довкілля» та «Пізнаємо природу» в 5–6 класах, то основний акцент у статті зроблено на етапі, що відповідає нашій базовій середній освіті (5–9 класи). Установлено, що в закладах освіти Франції в колежах вивчають такі інтегровані курси: Sciences et technologie («Природничі науки та технології») – 3-й цикл освіти, Physique-Chimie («Фізика-Хімія»), Sciences de la vie et de la Terre (SVT) («Науки про життя та Землю») та Histoire et géographie («Історія та географія») – 4-й цикл освіти. В Іспанії Educación Secundaria Obligatoria (обов’язкова середня освіта) передбачає викладання подібних інтегрованих курсів: Biología y geología («Біологія і геологія»), Física y Química («Фізика і хімія»), Geografía e Historia («Географія та історія»). У Португалії вивчають інтегрований курс Ciências Naturais («Природничі науки») у 5–9 класах, у якому поєднано навчальний матеріал з біології, геології, екології та окремо інтегрований курс Físico-Química («Фізика-Хімія») у 7–9 класах. Geografia («Географія») вивчається як окремий предмет у 7–9 класах. Варто виокремити інтегрований курс História e Geografia de Portugal («Історія і географія Португалії») у 5–6 класах португальських закладах освіти. Викладання інтегрованих курсів у європейських країнах ґрунтується на використанні дослідницького підходу, проведенні експериментів та спостережень, виготовленні моделей, вимірюванні, виконанні проєктів та ін.

Посилання

Бондар Т. І., Пинзеник О. М. Розвиток природничої освіти в Данії. Актуальні питання гуманітарних наук. Педагогіка. 2023. № 59. 1. С. 208–214. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-1-32.

Бондар Т. І., Пинзеник О. М. Особливості природничої освіти в Норвегії. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 209. С. 17–22. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-17-22.

Грицай Н. Б. Вивчення інтегрованих курсів природничої освітньої галузі в закладах загальної середньої освіти України та Франції. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі (XXXІ Каришинські читання): матеріали Міжн. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 30–31 травня 2024 р.) / за заг. ред. М. В. Гриньової. Полтава : ПНПУ, 2024. С. 17–19.

Грицай Н. Б. Методичні аспекти підготовки майбутніх учителів природничих наук до викладання інтегрованих курсів природничої освітньої галузі. Природнича освіта та наука. 2025. № 2. С. 13–19. DOI:10.32782/NSER/2025-2.02.

Дороніна Т. О., Ахматова Н. О. Природнича освіта у сучасному світі: європейський досвід та українські реалії. Перспективи та інновації науки. Київ, 2024. Вип. № 8 (42). С. 185–194.

Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2020. 400 с.

Модельні навчальні програми для 5–9 класів. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalnaserednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5–9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkolizaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku (дата звернення: 15.06.2025)

Мондич О. В. Інтегрований курс «Природничі науки» в освітній галузі –вивчення зарубіжного досвіду та труднощі реалізації. Сучасні підходи до високоефективного використання засобів транспорту: матер. XIV Міжн. наук.-практ. конф. Ізмаїл, 8–9.12.2023 р. Запоріжжя: Тандем, 2023. С. 298–303.

Подопригора Н. В., Клоц Є. О. Інтеграційні процеси природничої освіти. Наукові записки [ЦДПУ імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки, 2018. № 168. С. 182–185.

Степанюк А. В. Інтегрований підхід як концептуальна основа формування змісту природничо-наукової освіти. Педагогічний альманах. 2018. № 40. С. 39–45.

Aprendizagens Essenciais – Ensino Básico. Direção-Geral da Educação (DGE). República de Portuguesa. URL: https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico (дата звернення: 15.06.2025)

Biologia-Geologia.com. URL: https://biologia-geologia.com/ (дата звернення: 15.06.2025)

Currículo Nacional. Direção-Geral da Educação (DGE). República de Portuguesa. URL: https://www.dge.mec.pt/curriculo-nacional (дата звернення: 15.06.2025)

Présentation du système éducatif français (2022). URL: https://www.education.gouv.fr/media/113177/download (дата звернення: 15.06.2025)

Programme d’enseignement du cycle de consolidation (cycle 3). Bulletin officiel de l’éducation nationale. Ministère de l’Éducation nationale, de la Jeunesse et des Sports. URL: https://cache.media.education.gouv.fr/file/31/88/7/ ensel714_annexe2_1312887.pdf (дата звернення: 15.06.2025)

Programme d’enseignement du cycle des approfondissements (cycle 4). Ministère de l’Éducation nationale, de la Jeunesse et des Sports. URL: https://cache.media.education.gouv.fr/file/31/89/1/ensel714_annexe3_1312891.pdf (дата звернення: 15.06.2025)

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. URL: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-4975 (дата звернення: 15.06.2025)

Vive les SVT. Les Sciences de la Vie et de la Terre au collège et au lycée. Découverte, actualité, cours, aide et soutien en ligne. URL: https://www.vivelessvt.com/ (дата звернення: 15.06.2025)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-17