THE INTEGRATED COURSES CONTENT OF NATURAL SCI ENCES IN FRANCE, SPAIN AND PORTUGAL
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-2Keywords:
integrated courses, natural sciences, natural science educational aspect, French education, Spanish education, Portuguese educationAbstract
The introduction of integrated natural science and educational courses for the fifth and sixth grades of the New Ukrainian School has caused many misunderstandings. In particular, there are few teachers in Ukraine who are competent to teach these courses. The integrated course content, which combines biological, chemical, astronomical, physical and geographical components, is new for the teachers. Therefore, the need arose in studying the international experience of teaching similar courses, in particular in European countries. The purpose of the article is to analyze the content of integrated courses of natural sciences in the countries of the European Union: France, Spain and Portugal. Since the integrated courses “Natural Sciences”, “Environment” and “Learning about Nature” are mandatory in Ukraine for the grades 5 and 6, the main emphasis in the article is made on the stage that corresponds to our basic secondary education (grades 5–9). It has been established that in French educational institutions, such integrated courses as “Sciences et technologie” (“Sciences and Technology”) on the third cycle of education, “Physique-Chimie” (“Physics-Chemistry”), “Sciences de la vie et de la Terre (SVT)” (“Life and Earth Sciences”) and “Histoire et géographie” (“History and Geography”) on the fourth cycle of education, are studied in colleges. In Spain, compulsory secondary education provides for the teaching of similar integrated courses: “Biología y geología” (“Biology and Geology”), “Física y Química” (“Physics and Chemistry”), “Geografía e Historia” (“Geography and History”). In Portugal, the integrated course “Ciências Naturais” (“Natural Sciences”) is studied in grades 5–9, which combines educational material on biology, geology, ecology and a separate integrated course “Físico-Química”, “Physics-Chemistry” in grades 7–9. “Geografia” (“Geography”) is studied as a separate subject in grades 7–9. It is worth highlighting the integrated course of “História e Geografia de Portugal” (“History and Geography of Portugal”) in grades 5–6 in Portuguese educational institutions. The teaching of integrated courses in European countries is based on the research approach usage, conducting experiments and observations, making models, measuring, implementing projects, etc.
References
Бондар Т. І., Пинзеник О. М. Розвиток природничої освіти в Данії. Актуальні питання гуманітарних наук. Педагогіка. 2023. № 59. 1. С. 208–214. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-1-32.
Бондар Т. І., Пинзеник О. М. Особливості природничої освіти в Норвегії. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 209. С. 17–22. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-209-17-22.
Грицай Н. Б. Вивчення інтегрованих курсів природничої освітньої галузі в закладах загальної середньої освіти України та Франції. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі (XXXІ Каришинські читання): матеріали Міжн. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 30–31 травня 2024 р.) / за заг. ред. М. В. Гриньової. Полтава : ПНПУ, 2024. С. 17–19.
Грицай Н. Б. Методичні аспекти підготовки майбутніх учителів природничих наук до викладання інтегрованих курсів природничої освітньої галузі. Природнича освіта та наука. 2025. № 2. С. 13–19. DOI:10.32782/NSER/2025-2.02.
Дороніна Т. О., Ахматова Н. О. Природнича освіта у сучасному світі: європейський досвід та українські реалії. Перспективи та інновації науки. Київ, 2024. Вип. № 8 (42). С. 185–194.
Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2020. 400 с.
Модельні навчальні програми для 5–9 класів. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalnaserednya-osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5–9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkolizaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku (дата звернення: 15.06.2025)
Мондич О. В. Інтегрований курс «Природничі науки» в освітній галузі –вивчення зарубіжного досвіду та труднощі реалізації. Сучасні підходи до високоефективного використання засобів транспорту: матер. XIV Міжн. наук.-практ. конф. Ізмаїл, 8–9.12.2023 р. Запоріжжя: Тандем, 2023. С. 298–303.
Подопригора Н. В., Клоц Є. О. Інтеграційні процеси природничої освіти. Наукові записки [ЦДПУ імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки, 2018. № 168. С. 182–185.
Степанюк А. В. Інтегрований підхід як концептуальна основа формування змісту природничо-наукової освіти. Педагогічний альманах. 2018. № 40. С. 39–45.
Aprendizagens Essenciais – Ensino Básico. Direção-Geral da Educação (DGE). República de Portuguesa. URL: https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico (дата звернення: 15.06.2025)
Biologia-Geologia.com. URL: https://biologia-geologia.com/ (дата звернення: 15.06.2025)
Currículo Nacional. Direção-Geral da Educação (DGE). República de Portuguesa. URL: https://www.dge.mec.pt/curriculo-nacional (дата звернення: 15.06.2025)
Présentation du système éducatif français (2022). URL: https://www.education.gouv.fr/media/113177/download (дата звернення: 15.06.2025)
Programme d’enseignement du cycle de consolidation (cycle 3). Bulletin officiel de l’éducation nationale. Ministère de l’Éducation nationale, de la Jeunesse et des Sports. URL: https://cache.media.education.gouv.fr/file/31/88/7/ ensel714_annexe2_1312887.pdf (дата звернення: 15.06.2025)
Programme d’enseignement du cycle des approfondissements (cycle 4). Ministère de l’Éducation nationale, de la Jeunesse et des Sports. URL: https://cache.media.education.gouv.fr/file/31/89/1/ensel714_annexe3_1312891.pdf (дата звернення: 15.06.2025)
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. URL: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2022-4975 (дата звернення: 15.06.2025)
Vive les SVT. Les Sciences de la Vie et de la Terre au collège et au lycée. Découverte, actualité, cours, aide et soutien en ligne. URL: https://www.vivelessvt.com/ (дата звернення: 15.06.2025)







