ПРИНЦИПИ БІЛІНГВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ІНЖЕНЕРІВ В УМОВАХ ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-17

Ключові слова:

іншомовна освіта, білінгвальна освіта, модель білінгвального навчання, дидактичні принципи, предметно-орієнтовані дидактичні моделі

Анотація

Об’єктом дослідження даної роботи є навчальний процес підготовки інженерів у технічному університеті на білінгвальній основі, коли викладання фахових дисциплін проводиться іноземною (англійською) мовою. Розглядаються принципи білінгвального навчання вищої математики (дисциплін математичного циклу), як загальнодидактичні, так і специфічні. Виділені наступні загальнодидактичні принципи сучасної особистісно-орієнтованої філософії освіти, релевантні до білінгвального навчання математики: діяльнісний характер навчання, активна взаємодія всіх суб'єктів навчальної діяльності, проблемність навчання, особистісно-орієнтована спрямованість навчання, продуктивність навчальної діяльності, професійна спрямованість навчання, полікультурність та гуманістичний розвиток у контексті діалогу культур. З урахуванням особливостей білінгвального навчання математики в умовах технічного університету встановлені специфічні принципи навчання: спрямованість на досягнення мети оволодіння математикою – конкретною дисципліною немовного циклу; використання двох мов (рідної та іноземної) як способів пізнання; єдність мисленнєвої та мовленнєвої діяльності іноземною мовою; опора на рідну та іноземну мови; раціональне обмеження комунікативної достатності; міждисциплінарна взаємопов'язаність та взаємна обумовленість різних компонентів у системі підготовки інженера; оптимальність навчання; поступове якісне ускладнення змісту навчання; фундування базових шкільних математичних знань; розвиток мотивації до здатності та готовності використовувати іноземну мову у спеціальних цілях. Пропоновані у цій роботі принципи білінгвального навчання математики у технічному університеті характеризують способи використання закономірностей, які виявляються при білінгвальному навчанні, відповідно до наміченої стратегічної мети – формування білінгвальної предметної компетенції з математики у майбутніх інженерів.

Посилання

Зайченко І. В. Педагогіка : підручник. 3-тє видання, перероблене та доповнене. К. : Ліра-К, 2016. 608 с.

Іваненко С. В. Білінгвальне навчання як інструмент опанування спеціальних знань студентами немовних спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67. Т. 1. С. 39–43.

Підласий І. П. Педагогіка. Новий курс. Книга 1. Загальні основи. Процес навчання. 2010. URL: https://ibib.ltd.ua/pedagogika-novyiy-kurs-kniga-obschie-osnovyi.html#google_vignette (дата звернення: 27.08.2024).

Про Державну національну програму «Освіта» («Україна XXI століття»). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п#Text (дата звернення: 27.08.2024).

Про Національну доктрину розвитку освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення: 27.08.2024).

Ситняківська С. М., Хливнюк М. Г. Особливості впровадження білінгвального навчання у технічних навчальних закладах України. Вісник Житомирського державного університету. 2014. Вип. 6(78). С. 167–172.

Сніжко Н. В. Про деякі аспекти білінгвального навчання в технічному виші в контексті євроінтеграції. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Спецвипуск. Т.2. С. 125–129.

Сніжко Н. В. Білінгвальна предметна компетенція з математики студентів інженерно-технічних спеціальностей. Наукові інновації та передові технології. Серія «Педагогіка». 2024. № 8(36). С. 1418–1426.

Чорна О. О. Особливості та практика формування іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти. 2013. Вип. 22. С. 230–237.

Шевченко М. В. Особливості навчання студентів технічних спеціальностей англомовного усного мовлення. Молодий вчений. 2015. № 2(17). С. 329–332.

Dudley-Evans T. Variations in the discourse patterns favoured by different disciplines and the pedagogical implications. J. Flowerdew (Ed.), Academic listening. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1994. Р. 146–158.

Freudenthal H. Mathematics as an Educational Task. D. Reidel Publishing Company, Dordrecht-Holland, 1973. 692 p.

Housen А. Process and Outcomes in the European Schools. Model of Multilingual Education. Bilingual Research Journal. 2002, № 26. Р. 1–5.

Hyland K., Bondi M. Academic discourse across disciplines. Frankfurt : Peter Lang AG, 2006. 330 р.

Morell T. Interactive lecture discourse for university EFL students. English for Specific Purposes. 2004. № 23(3). Р. 325–338.

Snizhko N. Implementation of bilingual education in Ukrainian institutions of higher education. Viae Educationis: Studies of Education and Didactics. 2023. Vol. 2. № 3. P. 35–39.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03