PRINCIPLES OF BILINGUAL TEACHING OF MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ENGINEERS AT A TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-17

Keywords:

foreign language education, bilingual education, model of bilingual teaching/learning, didactic principles, subject-oriented didactic models

Abstract

The object of research is the educational process of training engineers at a technical university on a bilingual basis, when the teaching of professional disciplines is conducted in a foreign (English) language. The principles of bilingual teaching of higher mathematics (disciplines of the mathematical cycle), both general didactic and specific, are considered. The following general didactic principles of the modern person-oriented philosophy of education, relevant to bilingual mathematics education, are distinguished: activity-based nature of learning, active interaction of all subjects of learning activity, problematic nature of learning, personal-oriented learning, productivity of learning activities, professional orientation of learning, multiculturalism and humanistic development in the context of the dialogue of cultures. Taking into account the peculiarities of bilingual mathematics teaching in the conditions of a technical university, specific principles of education are established: focus on achieving the goal of mastering mathematics (a specific discipline of the non-language cycle); the use of two languages (native and foreign) as ways of learning; unity of thinking and speech activity in a foreign language; reliance on native and foreign languages; rational limitation of communicative sufficiency; interdisciplinary interconnection and mutual dependence of various components in the engineer training system; optimality of training; gradual qualitative complication of the content of education; founding on basic school mathematical knowledge; development of motivation to the ability and willingness to use a foreign language for special purposes. The principles of bilingual teaching of mathematics at the technical university proposed in this work characterize the ways of using the regularities that are revealed in bilingual teaching/learning, in accordance with the intended strategic goal, namely, the formation of bilingual subject competence in mathematics of future engineers.

References

Зайченко І. В. Педагогіка : підручник. 3-тє видання, перероблене та доповнене. К. : Ліра-К, 2016. 608 с.

Іваненко С. В. Білінгвальне навчання як інструмент опанування спеціальних знань студентами немовних спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67. Т. 1. С. 39–43.

Підласий І. П. Педагогіка. Новий курс. Книга 1. Загальні основи. Процес навчання. 2010. URL: https://ibib.ltd.ua/pedagogika-novyiy-kurs-kniga-obschie-osnovyi.html#google_vignette (дата звернення: 27.08.2024).

Про Державну національну програму «Освіта» («Україна XXI століття»). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п#Text (дата звернення: 27.08.2024).

Про Національну доктрину розвитку освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (дата звернення: 27.08.2024).

Ситняківська С. М., Хливнюк М. Г. Особливості впровадження білінгвального навчання у технічних навчальних закладах України. Вісник Житомирського державного університету. 2014. Вип. 6(78). С. 167–172.

Сніжко Н. В. Про деякі аспекти білінгвального навчання в технічному виші в контексті євроінтеграції. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Спецвипуск. Т.2. С. 125–129.

Сніжко Н. В. Білінгвальна предметна компетенція з математики студентів інженерно-технічних спеціальностей. Наукові інновації та передові технології. Серія «Педагогіка». 2024. № 8(36). С. 1418–1426.

Чорна О. О. Особливості та практика формування іншомовної комунікативної компетентності студентів технічних спеціальностей. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти. 2013. Вип. 22. С. 230–237.

Шевченко М. В. Особливості навчання студентів технічних спеціальностей англомовного усного мовлення. Молодий вчений. 2015. № 2(17). С. 329–332.

Dudley-Evans T. Variations in the discourse patterns favoured by different disciplines and the pedagogical implications. J. Flowerdew (Ed.), Academic listening. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1994. Р. 146–158.

Freudenthal H. Mathematics as an Educational Task. D. Reidel Publishing Company, Dordrecht-Holland, 1973. 692 p.

Housen А. Process and Outcomes in the European Schools. Model of Multilingual Education. Bilingual Research Journal. 2002, № 26. Р. 1–5.

Hyland K., Bondi M. Academic discourse across disciplines. Frankfurt : Peter Lang AG, 2006. 330 р.

Morell T. Interactive lecture discourse for university EFL students. English for Specific Purposes. 2004. № 23(3). Р. 325–338.

Snizhko N. Implementation of bilingual education in Ukrainian institutions of higher education. Viae Educationis: Studies of Education and Didactics. 2023. Vol. 2. № 3. P. 35–39.

Published

2024-12-03