ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ УПРОВАДЖЕННЯ ЗАСОБІВ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-16Ключові слова:
доповнена реальність, сучасні технології навчання, освітній процес з фізики, методичні підходи до навчання фізики, імерсивні технології навчанняАнотація
У статті досліджуються психолого-педагогічні основи впровадження засобів доповненої реальності (AR) в освітній процес з фізики. Автори детально аналізують, як технології доповненої реальності та мобільної доповненої реальності (MAR) впливають на пізнавальні процеси учнів. Увага приділена особливостям організації освітнього процесу, де використовуються засоби AR, питанням адаптації навчального матеріалу під нові візуальні та інтерактивні форми подачі інформації. У статті обґрунтовано, що засоби доповненої реальності сприяють створенню більш динамічного і доступного середовища для вивчення складних фізичних явищ, полегшують абстрактні поняття за допомогою візуалізації, а також створюють умови середовища з особливим типом спілкування, що поєднує позитивні сторони традиційного навчання та віртуального середовища, сприяють розвитку критичного мислення та творчих здібностей. З точки зору педагогічної теорії, AR-технології дозволяють диференціювати підхід до навчання, забезпечуючи можливість індивідуалізації навчального процесу. Відзначається, що учні з різними стилями навчання, такими як візуальний чи кінетичний, а також різної вікової категорії отримують рівні можливості для засвоєння матеріалу. Позитивно оцінюється також підвищення мотивації учнів до вивчення фізики завдяки інтерактивності та новизні технологій AR, що створюють ефект занурення. У статті також розглянуто практичні аспекти інтеграції доповненої реальності в навчання. Описані приклади використання інструментів таких платформ як BookVAR ARBook, які можуть бути застосовані на уроках фізики, а також обговорено можливі виклики, з якими можуть стикнутися педагоги при впровадженні цієї технології. Висновки статті наголошують на значному потенціалі доповненої реальності як інструменту підвищення якості навчання фізики, водночас підкреслюючи важливість врахування психолого-педагогічних аспектів для досягнення максимальної ефективності від впровадження цих інноваційних технологій.
Посилання
Renevier P., Nigay L. Mobile collaborative augmented reality: The augmented stroll. Proc. 8th IFIP Int. Conf. Eng. Human-Comput. Interaction (EHCI), London, U.K., 2001, pp. 299–316. URL: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=645350.650720 (дата звернення 27.08.2024).
Kock T. The future directions of mobile augmented reality applications. Proc. PIXEL, 2010, pp. 1–10.
Azuma R., Baillot Y., Behringer R., Feiner S., Julier S., MacIntyre B. Recent advances in augmented reality. IEEE Comput. Graph. Appl., vol. 21, no. 6, pp. 34–47, 2001.
Azuma R. T. A survey of augmented reality. Presence, Teleoper. Virtual Environ., vol. 6, no. 4, pp. 355–385, 1997. http://dx.doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355.
Karimi H. A., Hammad A., Eds. Telegeoinformatics: Location-Based Computing and Services. Boca Raton, FL, USA: CRC Press, 2004.
Shi B., Yang J., Huang Z., Hui P.,Of loading guidelines for augmented reality applications on wearable devices. Proc. 23rd ACM Int. Conf. Multimedia (MM), New York, NY, USA, 2015, pp. 1271–1274. http://doi.acm.org/10.1145/2733373.2806402.
Ткачук В.В., Семеріков С.О., Єчкало Ю.В., Маркова О.М., Мінтій М.М. Засоби розробки доповненої реальності для Web: порівняльний аналіз. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 2(24). С. 159–167. URL: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v2-24/2020_2-24-Tkachuk-Semerikov_FMO.pdf (дата звернення 27.08.2024).
Гончарова Н. О. Технологія доповненої реальності в підручниках нового покоління. Проблеми сучасного підручника. 2019. № 22. С. 46–56. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-46-56.
Литвинова С. Г. Використання сервісу доповненої реальності Blippbuider учителями природничо‐математичних предметів в освітній практиці. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2023. Випуск 1 (52). С. 98–105.
Литвинова С.Г. Створення цифрового освітнього контенту з доповненою реальністю: сервіс Blippbuilder: посібник. Київ: ІЦО НАПН України, 2022. 96 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733833/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20Blipper-2022-%D0%9B%D0%B8%D1%82.pdf (дата звернення 27.08.2024).
Сороко Н.В. Функції доповненої реальності для підтримки STEAM освіти в закладах загальної освіти. Фізико-математична освіта. 2021. Випуск 3(29). С. 24–30. URL: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/72 (дата звернення 27.08.2024).
Використання засобів доповненої та віртуальної реальностей в навчальному середовищі закладів загальної середньої освіти: методичні рекомендації / С. Г. Литвинова, Н. В. Сороко, Ю. М. Богачков, О. О. Гриб’юк, Н. П. Дементієвська, О. М. Соколюк, О. В. Слободяник, П. С. Ухань / за наук. ред. С. Г. Литвинової. К. : ІЦО НАПН України, 2022. 74 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734430/1/%D0%9C%D0%95%D0%A2%D0%9E%D0%94%D0%98%D0%A7%D0%9D%D0%86%20%D0%A0%D0%95%D0%9A%D0%9E%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%94%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%87-%202023.pdf (дата звернення 27.08.2024).
Bower M., Howe C., McCredie N., Robinson A., Grover D. Augmented reality in education_Cases, places and potentials. Edu. Media Int., 2014. vol. 51, no. 1, pp. 1–15.
Koutromanos G., Sofos A., Avraamidou L. The use of augmented reality games in education: A review of the literature. Edu. Media Int., 2015. vol. 52, no. 4, pp. 253–271. http://dx.doi.org/10.1080/09523987.2015.1125988.
Salnyk I., Grin L., Yefimov D., Beztsinna Zh. The Future of Higher Education: Implementation of Virtual and Augmented Reality in the Educational Process. Futurity Education, 2023. 3(3). P. 46–61. https://doi.org/10.57125/FED.2023.09.25.03.
Kiyokawa K., Billinghurst M., Hayes S., Gupta A., Sannohe Y., Kato H. (2002) Communication Behaviors of Co-Located Users in Collaborative AR Interfaces. Proceedings of the IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR 2002), 30 Sept. – 1 Oct., 2002, Darmstadt, Germany, IEEE Press, Los Alamitos, CA, pp. 139–148.
Сальник І., Фоменко О. Імерсивні технологій в умовах дистанційного та змішаного навчання. Фізика та освітні технології, 2023, (2), 36–44. https://doi.org/10.32782/pet-2023-2-5.
Milgram P., Kishin F. A. Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IECE Trans. on Information and Systems (Special Issue on Networked Reality), 1994. vol. E77-D, no.12, pp.1321–1329.
Bookvar. Освіта у віртуальній і доповненій реальності. URL: https://flexreality.pro/ua/proekt-dlyaobrazovaniya-v-dopolnennoj-realnosti/ (дата звернення 27.08.2024).
Фізика (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом В. М. Локтєва). Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти (автори Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кірюхіна О.А.), ТОВ «Видавництво «Ранок», 2018. 272 c.