РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЇ МЕТОДАМИ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Дмитро Костянтинович Жданов Одеський ліцей № 82 Одеської міської ради https://orcid.org/0009-0005-1772-5301
  • Наталія Миколаївна Маслова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2637-9755
  • Валентина Миколаївна Мирза-Сіденко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8695-9789

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-7

Ключові слова:

критичне мислення, проблемне навчання, проблемна ситуація, проблемне завдання, частково-пошуковий метод навчання, навчання географії

Анотація

У статті висвітлено методичні аспекти розвитку критичного мислення на уроках географії методами проблемного навчання. Проаналізовано різні підходи до визначення суті поняття «критичне мислення» в процесі його еволюції, а також до виділення його головних характеристик. Акцентовано увагу на тому, що у педагогічній практиці необхідно враховувати складність феномену критичного мислення та широке коло завдань технології його розвитку як педагогічної новації, що визначає широкий вибір методів навчання. Найбільш ефективними для розвитку такого мислення є методи проблемного навчання, які дозволяють опанувати стратегії і процедури такого мислення. Висвітлено результати практичного досвіду авторів з упровадження технології розвитку критичного мислення в процес навчання географії в школі. На конкретних прикладах зі шкільного курсу географії розписано покроково методику застосування методів проблемного навчання з метою формування в учнів здатності мислити критично. Зроблено висновок про те, що критичне мислення є найнеобхіднішою компетентністю на сучасному етапі, що дозволяє протистояти усім ризиками інформаційного суспільства та є основою для формування найважливіших предметних компетентностей – розуміння суті географічних процесів і явищ, здатності встановлювати географічні закономірності та причинно-наслідкові звʼязки, знаходити їх прояви в оточуючому світі. Перспективним напрямом подальших досліджень є розробка методичних рекомендацій з розвитку критичного мислення учнів при вивченні кожного з розділів шкільного курсу географії.

Посилання

Конверський А.Є. Критичне мислення. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Центр учбової літератури, 2020. 370 с.

Саух П. Розвиток критичного мислення як провідний тренд сучасного освітнього процесу. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. Вип. 2. С. 7–15.

Терно С. Критичне мислення та інноваційні стратегії в історичній освіті. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2023. 120 с.

Терно С.О. Світ критичного мислення: образ та мімікрія. Історія в сучасній школі. 2012. № 7–8. С. 27–39.

Лякішева А.В., Вітюк В.В., Кашуб’як І.О. Кейсбук методів і прийомів технології розвитку критичного мислення в Новій українській школі. 2-ге вид., переробл. і доповн. Луцьк: ФОП Іванюк В. П., 2022. 116 с.

Тягло О.В. Критичне мислення. Харків: Основа, 2008. 187 с.

Dewey J. How we think. D. C. Heath & co., Publishers Boston. New York. Chicago. 1910. 228 p. URL: https://gutenberg.org/cache/epub/37423/pg37423-images.html

Lipman M. Critical thinking: What can it be? Institute of Critical Thinking. Resource Publication, 1988. Series 1. № 1. 12 p.

Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів. Наук. ред., передм. О. І. Пометун. Київ : Вид-во «Плеяди», 2006. 220 с.

Терно С.О. Методика розвитку критичного мислення школярів у процесі навчання історії. Запоріжжя, 2012. 70 с.

Пометун О.І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98.

Пометун О., Пилипчатіна Л., Сущенко І., Баранова І. Основи критичного мислення. Т.: Навчальна книга – Богдан, 2010. 74 с.

Вукіна Н.В., Дементієвська Н.П., Сущенко І.М. Критичне мислення: як цьому навчати. Харків, 2007. 190 с.

Козира В.М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі. Тернопіль : ТОКІППО, 2017. 60 с.

Король А.М. Інтерактивні методики розвитку критичного мислення та особливості їх застосування на уроках географії у 7 класі. Географічна наука та освіта: перспективи й інновації. Переяслав. 2023. С. 102–106.

Маслова Н.М. Розвиток критичного мислення на уроках географії. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи. ФОП Піскова М.А., 2021. С. 22–25.

Маслова Н.М., Мирза-Сіденко В.М., Гелевера О.Ф. Застосування технології розвитку критичного мислення як засіб модернізації процесу навчання географії. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: ЦДУ ім. В. Винниченка, 2022. Випуск 207. С. 225–231.

Жданов Д.К. Проблемне навчання як методологічна основа створення комплексного інтегрованого курсу природничих наук. Позашкілля. № 8, 2015. С. 49–57.

Carlowicz M. The Hottest Spot on Earth. NASA. Earth Observatory, 2012. URL: http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=77627.

Ковальчук М.С. Геологія і геоморфологія (геологічні процеси): навч. посібник. Київ : НАУ, 2018. 148 с.

Щербак М.П., Степанюк Л.М., Пономаренко О.М. Циклічність геологічних процесів в історії Землі. Першопричини. Геохімія та рудоутворення, 2016. Вип. 36. С. 10–15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03