DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS IN THE PROCESS OF LEARNING GEOGRAPHY USING PROBLEM LEA RNING METHODS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-7Keywords:
critical thinking, problem-based learning, problem-based situation, problem-based task, partialsearch method of learning, teaching geographyAbstract
The article highlights methodological aspects of the development of critical thinking in geography lessons using problem-based learning methods. Different approaches to defining the essence of the concept of «critical thinking» in the process of its evolution, as well as to distinguishing its main characteristics, are analyzed. Attention is focused on the fact that in pedagogical practice it is necessary to take into account the complexity of the phenomenon of critical thinking and the wide range of tasks of the technology of its development as a pedagogical innovation, which determines a wide choice of teaching methods. The most effective for the development of such thinking are methods of problem-based learning, which allow you to master the strategies and procedures of such thinking. The results of the authors' practical experience in implementing technology for the development of critical thinking in the process of teaching geography at school are highlighted. Using specific examples from the school geography course, a step-by-step method of applying problem-based learning methods is described in order to form students' ability to think critically. It was concluded that critical thinking is the most necessary competence at the current stage, which allows you to face all the risks of the information society and is the basis for the formation of the most important subject competences – understanding the essence of geographical processes and phenomena, the ability to establish geographical regularities and cause-and-effect relationships, find them manifestations in the surrounding world. A promising direction for further research is the development of methodological recommendations for the development of students' critical thinking when studying each of the school geography courses.
References
Конверський А.Є. Критичне мислення. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Центр учбової літератури, 2020. 370 с.
Саух П. Розвиток критичного мислення як провідний тренд сучасного освітнього процесу. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. Вип. 2. С. 7–15.
Терно С. Критичне мислення та інноваційні стратегії в історичній освіті. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2023. 120 с.
Терно С.О. Світ критичного мислення: образ та мімікрія. Історія в сучасній школі. 2012. № 7–8. С. 27–39.
Лякішева А.В., Вітюк В.В., Кашуб’як І.О. Кейсбук методів і прийомів технології розвитку критичного мислення в Новій українській школі. 2-ге вид., переробл. і доповн. Луцьк: ФОП Іванюк В. П., 2022. 116 с.
Тягло О.В. Критичне мислення. Харків: Основа, 2008. 187 с.
Dewey J. How we think. D. C. Heath & co., Publishers Boston. New York. Chicago. 1910. 228 p. URL: https://gutenberg.org/cache/epub/37423/pg37423-images.html
Lipman M. Critical thinking: What can it be? Institute of Critical Thinking. Resource Publication, 1988. Series 1. № 1. 12 p.
Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів. Наук. ред., передм. О. І. Пометун. Київ : Вид-во «Плеяди», 2006. 220 с.
Терно С.О. Методика розвитку критичного мислення школярів у процесі навчання історії. Запоріжжя, 2012. 70 с.
Пометун О.І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98.
Пометун О., Пилипчатіна Л., Сущенко І., Баранова І. Основи критичного мислення. Т.: Навчальна книга – Богдан, 2010. 74 с.
Вукіна Н.В., Дементієвська Н.П., Сущенко І.М. Критичне мислення: як цьому навчати. Харків, 2007. 190 с.
Козира В.М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі. Тернопіль : ТОКІППО, 2017. 60 с.
Король А.М. Інтерактивні методики розвитку критичного мислення та особливості їх застосування на уроках географії у 7 класі. Географічна наука та освіта: перспективи й інновації. Переяслав. 2023. С. 102–106.
Маслова Н.М. Розвиток критичного мислення на уроках географії. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи. ФОП Піскова М.А., 2021. С. 22–25.
Маслова Н.М., Мирза-Сіденко В.М., Гелевера О.Ф. Застосування технології розвитку критичного мислення як засіб модернізації процесу навчання географії. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: ЦДУ ім. В. Винниченка, 2022. Випуск 207. С. 225–231.
Жданов Д.К. Проблемне навчання як методологічна основа створення комплексного інтегрованого курсу природничих наук. Позашкілля. № 8, 2015. С. 49–57.
Carlowicz M. The Hottest Spot on Earth. NASA. Earth Observatory, 2012. URL: http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=77627.
Ковальчук М.С. Геологія і геоморфологія (геологічні процеси): навч. посібник. Київ : НАУ, 2018. 148 с.
Щербак М.П., Степанюк Л.М., Пономаренко О.М. Циклічність геологічних процесів в історії Землі. Першопричини. Геохімія та рудоутворення, 2016. Вип. 36. С. 10–15.