ІНТЕГРАТИВНІСТЬ МАТЕМАТИКО-ЕКОНОМІЧНИХ МОДЕЛЕЙ ЯК ОСНОВА ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ТА ЕКОНОМІКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-3Ключові слова:
інтегративний підхід, підготовка вчителів, математика, економіка, математичні моделі, економічні задачі.Анотація
Стаття присвячена висвітленню особливостей реалізації інтегративного підходу до підготовки майбутніх учителів математики та економіки через формування у студентів здатності аналізувати математико-економічні моделі. У ході експериментального дослідження використовувалися теоретичні методи, зокрема аналіз психолого-педагогічної та фахової літератури з проблеми дослідження, та емпіричні, зокрема педагогічне спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю учнів, бесіди з вчителями математики та економіки. У результаті дослідження основних типів моделей, що використовуються у процесі практичної фахової підготовки майбутніх вчителів математики та економіки, авторами були проаналізовані найпростіші функціональні залежності та їх властивості (задачі на відсотки та задачі лінійного програмування, елементарні функції та їх дослідження та побудова графіків) та диференціальне й інтегральне числення функцій з однією змінною (похідна та еластичність функції, середнє значення функції, друга похідна та її властивості, асимптоти графіка функції, невизначений та визначений інтеграли). Проведене дослідження привело до таких висновків. По-перше, основною ідеєю першого етапу реалізації інтегративного підходу до підготовки майбутніх учителів математики та економіки є формування у студентів поняття про економічні задачі як про економічний зміст математичних моделей, з одного боку, а з іншого, – формування поняття про математичні моделі як про метод в економіці. По-друге, другим і завершальним етапом реалізації інтегративного підходу до підготовки таких вчительських кадрів є формування у студентів здатностей аналізувати та використовувати математико-статистичні моделі у процесі розв’язування задач інтегративного змісту. По-третє, результатом такої діяльності буде синтез нових знань та здатностей – цілісних зв’язків між предметними областями знань та новими синтезованими суб’єктами навчання компонентами.
Посилання
The Implementation of an integrative Approach to Learning with use of integrated Images / R. Rizhniak, N. Pasichnyk, D. Zavitrenko, K. Akbash, A. Zavitrenko. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. № 13 (1). https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/373.
Construction of Theoretical Model for Sustainable Development in Future Mathematical Teachers of Higher Education / R. Rizhniak, N. Pasichnyk, I. Krasnoshchok, Yu. Botuzova, K. Akbash. Universal Journal of Educational Research. 2020. № 8 (5). Р. 2079–2089. DOI: 10.13189/ujer.2020.080546.
Вознюк О.В., Дубасенюк О.В. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід : монографія. Житомир, Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.
Дольнікова Л.В. Інтеграція та систематизація змісту фундаментальних дисциплін у вищій школі як передумова формування фахової компетенції випускника вищої школи. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. 2016. С. 345–348.
Засєкіна Т.М. Інтегративний підхід у шкільній природничій освіті. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 61–68.
Зимульдінова А. Інтегроване вивчення предметів за галузями знань : навчальний посібник. Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. I. Франка, 2011. 86 с.
Клепко С.Ф. Інтегративна освіта і поліморфізм знання. Київ – Полтава – Харків : ПОІПОПП, 1998. 360 с.
Клочко А.О. Інтегрований підхід як сучасна форма організації навчального процесу. Science and Education a New Dimension. 2013. Vol. 1. С. 85–87. URL: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ klochko_a._integrated_approach _as_a_modern_form_of_learning_process.pdf.
Кушнір В.А., Ріжняк Р.Я. Формування в учнів складних умінь використовувати моделювання у процесі розв’язування математичних задач інтегративного змісту. Математика в школі. 2009. № 5. С. 13–17.
Кушнір В.А., Ріжняк Р.Я. Розв’язування математичних задач інтегративного змісту засобами комп’ютерного моделювання. Математика в школі. 2009. № 10. С. 34–39.
Опачко М.В. Системний та інтегративний підходи в освіті : методичний посібник. Ужгород, УжНУ, 2016. 69 с.
Пасічник Н.О., Ріжняк Р.Я. Розв’язування шкільних задач з економіки та математики: інтегративний підхід. Наукові записки Центральноукраїнського державного університету. Серія «Педагогічні науки». 2022. Випуск 207. C. 37–43. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-37-43.
Пасічник Н.О., Ріжняк Р.Я. Розв’язування математичних задач з реалізацією поліпредметних (економіка, інформатика, математика) інтегративних компонентів. Фізико-математична освіта. 2020. 2 (24). 113–122. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-024-2-016.
Пасічник Н.О., Ріжняк Р.Я. Розв’язування шкільних задач інтегративного змісту: математика та економіка. Наукові записки Центральноукраїнського державного університету. Серія «Педагогічні науки». 2023. Випуск 208. С. 43–50. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-43-50.
Собко Я.М. Теоретико-методичні основи впровадження інтегративних курсів у професійно- технічній освіті : навчально-методичний посібник. Львів : Норма, 2014. 136 с.