AN INTEGRATION OF THE MATHEMATICAL AND ECONOMIC MODELS AS THE BASIS OF THE TRAINING OF THE TEACHERS OF MATHEMATICS AND ECONOMICS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-3Keywords:
integrative approach, teacher training, mathematics, economics, mathematical models, economic problems.Abstract
The article is dedicated to highlighting the features of the implementation of an integrative approach to the training of the future teachers of mathematics and economics through the formation of the students’ abilities to analyze mathematical and economic models. In the course of the experimental study, theoretical (analysis of psychological-pedagogical and professional literature on the research problem), and empirical methods (pedagogical observation of the educational and cognitive activity of students, conversations with teachers of mathematics and economics) were used. As a result of the analysis of the main types of the models used in the process of practical professional training of the future teachers of mathematics and economics, the authors analyzed the simplest functional dependencies and their properties (problems on percentages and linear programming problems, elementary functions and their research and graphing) and the differential and integral calculus of functions with one variable (derivative and elasticity of a function, average value of a function, second derivative and its properties, asymptotes of a graph of a function, indefinite and definite integrals). The conducted research led to the following conclusions. Firstly, the main idea of the first stage of the implementation of an integrative approach to the training of the future teachers of mathematics and economics is the formation of the students’ concept of the economic problems as the economic content of mathematical models on the one hand, and on the other - the formation of the concept of mathematical models as a method in economics. Secondly, the second and the final stage of the implementation of an integrative approach to the training of such teaching staff is the formation of students’ abilities to analyze and use mathematical and statistical models in the process of solving problems of integrative content. Thirdly, the result of such activity will be the synthesis of a new knowledge and the abilities - the integral connections between the subject areas of knowledge and the new synthesized subjects of learning by components.
References
The Implementation of an integrative Approach to Learning with use of integrated Images / R. Rizhniak, N. Pasichnyk, D. Zavitrenko, K. Akbash, A. Zavitrenko. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. № 13 (1). https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/373.
Construction of Theoretical Model for Sustainable Development in Future Mathematical Teachers of Higher Education / R. Rizhniak, N. Pasichnyk, I. Krasnoshchok, Yu. Botuzova, K. Akbash. Universal Journal of Educational Research. 2020. № 8 (5). Р. 2079–2089. DOI: 10.13189/ujer.2020.080546.
Вознюк О.В., Дубасенюк О.В. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід : монографія. Житомир, Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.
Дольнікова Л.В. Інтеграція та систематизація змісту фундаментальних дисциплін у вищій школі як передумова формування фахової компетенції випускника вищої школи. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. 2016. С. 345–348.
Засєкіна Т.М. Інтегративний підхід у шкільній природничій освіті. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 61–68.
Зимульдінова А. Інтегроване вивчення предметів за галузями знань : навчальний посібник. Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. I. Франка, 2011. 86 с.
Клепко С.Ф. Інтегративна освіта і поліморфізм знання. Київ – Полтава – Харків : ПОІПОПП, 1998. 360 с.
Клочко А.О. Інтегрований підхід як сучасна форма організації навчального процесу. Science and Education a New Dimension. 2013. Vol. 1. С. 85–87. URL: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ klochko_a._integrated_approach _as_a_modern_form_of_learning_process.pdf.
Кушнір В.А., Ріжняк Р.Я. Формування в учнів складних умінь використовувати моделювання у процесі розв’язування математичних задач інтегративного змісту. Математика в школі. 2009. № 5. С. 13–17.
Кушнір В.А., Ріжняк Р.Я. Розв’язування математичних задач інтегративного змісту засобами комп’ютерного моделювання. Математика в школі. 2009. № 10. С. 34–39.
Опачко М.В. Системний та інтегративний підходи в освіті : методичний посібник. Ужгород, УжНУ, 2016. 69 с.
Пасічник Н.О., Ріжняк Р.Я. Розв’язування шкільних задач з економіки та математики: інтегративний підхід. Наукові записки Центральноукраїнського державного університету. Серія «Педагогічні науки». 2022. Випуск 207. C. 37–43. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-37-43.
Пасічник Н.О., Ріжняк Р.Я. Розв’язування математичних задач з реалізацією поліпредметних (економіка, інформатика, математика) інтегративних компонентів. Фізико-математична освіта. 2020. 2 (24). 113–122. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-024-2-016.
Пасічник Н.О., Ріжняк Р.Я. Розв’язування шкільних задач інтегративного змісту: математика та економіка. Наукові записки Центральноукраїнського державного університету. Серія «Педагогічні науки». 2023. Випуск 208. С. 43–50. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-43-50.
Собко Я.М. Теоретико-методичні основи впровадження інтегративних курсів у професійно- технічній освіті : навчально-методичний посібник. Львів : Норма, 2014. 136 с.