DEVELOPMENT OF TECHNICAL AND TECHNOLOGICAL COMPETENCE DURING THE IMPLEMENTATION OF AN EDUCATIONAL PROJECT USING DIGITAL RESOURCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-6

Keywords:

project-technological competence, project technologies, digital educational environment, interactive approach.

Abstract

Modern society demands not only the ability to use digital technologies in everyday life, but also the ability of an individual to be successful in the labor market: the ability to plan one’s activities, allocate time, etc., to the future specialist. Project technologies are one of the ways to meet the specified needs in educational activities. The purpose of our research is to develop a methodology for the implementation of project learning technologies in institutions of professional (vocational and technical) education; formation of the project “Automatic feeder for pets based on the hardware and computing platform Arduino” for institutions of professional (vocational and technical) education. To achieve the goal, the following methods were used: theoretical: analysis, synthesis and systematization; empirical: modeling. In the context of the digital educational environment, the use of project technologies takes on a new level. Project technologies make it possible to form skills of independent work, develop creative and critical abilities of education seekers, ensure interactivity and interaction of participants in the educational process. At the same time, project and technological competence is developing. In order to ensure the development of project-technological competence in vocational education institutions, we offer students to carry out mini-projects that, in the near term, show the practical implementation of the acquired theoretical knowledge. The article provides an example of the methodology for the development of project-technological competence in the conditions of a digital educational environment during the implementation of the project “Automatic feeder for pets based on the hardware and computing platform Arduino”. The proposed project of creating an automated feeder is multi-component. During development, an interactive approach to learning was used, which involves the involvement of students in the active learning process through work on the project. This approach contributes to the deepening of the understanding of theoretical concepts, the acquisition of practical skills in the field of professional education, the development of project-technological competence, which ensures the formation of a competitive specialist in the conditions of a dynamically changing digital society.

References

Возна З.О. Організація проєктної діяльності учнів : навчально-методичний посібник для студентів освітнього ступеня «магістр» денної та заочної форми навчання. Умань : «ВПЦ» Візаві, 2019. 267 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text. 3. Довмантович Н.Г. Проєктна діяльність як засіб формування самоосвітньої компетентності. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Вип. 1. 2017. С. 92–95.

Про освіту : Закон України. 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Ляшенко О.І. Стратегія якості освіти як основа освітньої політики країн світу. Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. 2004. С. 9–14.

Остапчук С.А., Садовий М.І. До проблеми використання платформи Arduino у вивченні робото- техніки. Наукові записки. Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка Серія «Педагогічні науки». Кропивницький, 2018. Вип. 168. С. 178–181.

Проєктні технології навчання у професійній підготовці майбутніх кваліфікованих робітників. Інноватика в сучасній освіті-2017 : тези науково-практичного семінару. ІХ Міжнародна виставка, м. Київ, 25 жовтня 2017 р. Київ : ІПТО НАПН України, 2017. 86 с.

Садовий М.І., Соменко Д.В., Трифонова О.М. Робототехнічні комплекти в освітньому процесі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський, 2021. Вип. 27. С. 125–128.

Соменко О.О., Соменко Д.В. Вільнопоширюване апаратне та програмне забезпечення для організації навчально-дослідницької роботи майбутніх вчителів природничо-математичних дисциплін. Наукові записки. Серія «Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти». Кропивницький, 2017. Вип. 11. Ч. 1. С. 122–128.

Інтерактивні технології як елемент сучасного освітнього середовища / О.М. Трифонова, Д.В. Соменко, В.А. Губенко, К.М. Доброван, А.Г. Лисиця. Сучасна наука та освіта: стан, проблеми, перспективи : матеріали Міжнародної науково-практичної. конференції, м. Полтава, 20–21 березня 2023 р. Полтава : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2023. С. 192–195.

Published

2023-08-18