ДИТЯЧО-БАТЬКІВСЬКІ СТОСУНКИ ЯК УМОВА ПСИХОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ДИТИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-13Ключові слова:
безпека, небезпека, психологічна безпека, дитячо-батьківські стосунки, теорія прив’язаності, надійна прив’язаність, психологічне благополуччяАнотація
Ярощук Наталія ПетрівнаУ статті представлено теоретичний аналіз проблеми дитячо-батьківських стосунків як умови психологічної безпеки дитини. Попри те, що питання безпеки й дитячо-батьківської взаємодії перебувають у фокусі уваги психологів, «безпека» і «дитячо-батьківські стосунки» являють собою автономні предмети досліджень. Як виявилося, їхній очевидний, на перший погляд, взаємозв’язок не досліджувався у психології.Оскільки в сучасному українському суспільстві особливо гостро стоять проблеми підвищення психологічної стійкості, збереження психічного здоров’я особистості, особливості функціонування сімейної системи в першу чергу потребують ґрунтовного вивчення у психологічній науці.Феномен психологічної безпеки може розглядатися на різних рівнях: на рівні середовища й на рівні особистості; розумітися як необхідна умова розвитку функціональних можливостей особистості, реалізації особистісного потенціалу, як стан і як особистісна властивість. Вивчення факторів ризику психологічної безпеки виявило, що до таких можна віднести особливості дитячої психіки. Проте було висловлено припущення: в дитячому віці закладені певні суперечності, коли, з одного боку, незрілість психіки дитини ніби провокує небезпеки й потенційні загрози, з іншого, – прагнення до пізнання, відкритість і довіра до світу стимулює внутрішнє почуття захищеності й безпеки. Батьки, які забезпечують сприятливі умови для розвитку і виховання дітей, посилюють почуття впевненості, переживання ними психологічного благополуччя, що і є виявом психологічної безпеки як інтегративної психологічної властивості особистості.У статті описані характеристики гармонійних дитячо-батьківських стосунків, серед яких ключовою є задоволення базових потреб дитини, а саме: у безпеці, емоційній близькості з іншими людьми тощо.
Посилання
Бріш К.Г. Розлади прив’язаності від теорії до терапії: посібник. Львів, 2012. С. 38.
Булгакова О.Ю., Азаркіна О.В. Теоретичні основи вивчення дитячо-батьківських стосунків у психологічних дослідженнях. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. Том 31 (70) № 3. С. 100–104.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад, і голов. ред. В. Т. Бусел. К.; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Волянюк Н.Ю., Ложкін Г.В. Наукові маркери психологічної безпеки особистості майбутнього фахівця технічного профілю. Професійне становлення особистості. 2015. № 4. С. 36–42.
Семків І.І., Вонс О.-М.С. Психологiчнi особливостi романтичних стосункiв осiб iз рiзним типом прив’язаностi в юнацькому та зрiлому вiцi. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. 2020. Вип. 3. С. 46–56.
Федчук О.В. Категорія психологічної безпеки особистості в науковій літературі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія». 2022. Вип. 73. С. 67–74.
Ющенко І.М. Психологічна безпека як умова формування суб’єктності дитини. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2018. Вип. 3. Том 1. С. 153–158.
Lunkenheimera Е.S., Leerkesb E.M. Innovative Methods in the Science of Parent-Child Relations. Infant and Child Development. Innovations in the Study of Parent-Child Relations. 2015. Volume 24, Issue 3. P. 215–219. DOI: https://doi.org/10.1002/icd.1920
Lamb M.T., Thompson R.A., Gardner W.P., Estes D. Security of Infantile Attachment as Assessed in the «Strange Situation»: Its study and Biological Interpretation. The Behavioral and Brain Sciences. 1984. № 7. P. 127–171.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






