CHILD-PARENT RELATIONSHIPS AS A CONDITION FOR A CHILD’S PSYCHOLOGICAL SAFETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-13

Keywords:

safety, danger, psychological safety, child-parent relationships, attachment theory, secure attachment, psychological well-being

Abstract

The article presents a theoretical analysis of the problem of child-parent relationships as a condition for a child’s psychological safety. Despite the fact that safety and child-parent interaction’s problems are the focus of attention of psychologists, “safety” and “child-parent relationships” are autonomous subjects of research. As it turned out, at first glance, their obvious relationship has not been studied in psychology. Considering that in modern Ukrainian society the problems of increasing psychological resilience and preserving the mental health of an individual are particularly acute, the peculiarities of the functioning of the family system primarily require careful study in psychological science.The phenomenon of psychological safety can be considered at different levels: at the level of the environment and at the level of the individual; it can be understood as a necessary condition for the development of a person’s functional capabilities, the realization of personal potential, as a state and as a personal property. The study of risk factors for psychological safety revealed that these include the peculiarities of the child’s psyche. However, it has been suggested that childhood is fraught with certain contradictions, when, on the one hand, the immaturity of the child’s psyche seems to provoke dangers and potential threats, and on the other hand, the child’s desire for knowledge, openness and trust in the world stimulate an inner sense of security and safety. Parents who provide favorable conditions for the development and upbringing of children enhance the child’s sense of confidence and experience of psychological well-being, which is a manifestation of psychological safety as an integrative psychological property of the individual. The article describes the characteristics of harmonious child-parent relationships, among which the main one is the satisfaction of the child’s basic needs, namely: safety, emotional closeness with other people, etc.

References

Бріш К.Г. Розлади прив’язаності від теорії до терапії: посібник. Львів, 2012. С. 38.

Булгакова О.Ю., Азаркіна О.В. Теоретичні основи вивчення дитячо-батьківських стосунків у психологічних дослідженнях. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. Том 31 (70) № 3. С. 100–104.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад, і голов. ред. В. Т. Бусел. К.; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Волянюк Н.Ю., Ложкін Г.В. Наукові маркери психологічної безпеки особистості майбутнього фахівця технічного профілю. Професійне становлення особистості. 2015. № 4. С. 36–42.

Семків І.І., Вонс О.-М.С. Психологiчнi особливостi романтичних стосункiв осiб iз рiзним типом прив’язаностi в юнацькому та зрiлому вiцi. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. 2020. Вип. 3. С. 46–56.

Федчук О.В. Категорія психологічної безпеки особистості в науковій літературі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія». 2022. Вип. 73. С. 67–74.

Ющенко І.М. Психологічна безпека як умова формування суб’єктності дитини. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2018. Вип. 3. Том 1. С. 153–158.

Lunkenheimera Е.S., Leerkesb E.M. Innovative Methods in the Science of Parent-Child Relations. Infant and Child Development. Innovations in the Study of Parent-Child Relations. 2015. Volume 24, Issue 3. P. 215–219. DOI: https://doi.org/10.1002/icd.1920

Lamb M.T., Thompson R.A., Gardner W.P., Estes D. Security of Infantile Attachment as Assessed in the «Strange Situation»: Its study and Biological Interpretation. The Behavioral and Brain Sciences. 1984. № 7. P. 127–171.

Published

2025-09-30

How to Cite

Kokhanova, O. (2025). CHILD-PARENT RELATIONSHIPS AS A CONDITION FOR A CHILD’S PSYCHOLOGICAL SAFETY. Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 94–99. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-13