СТРУКТУРА МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПСИХОЛОГА У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-6Ключові слова:
моральна свідомість, здобувач освіти, професійна підготовка психологів, структура моральної свідомостіАнотація
У статті проаналізовано проблему розвитку моральної свідомості майбутніх психологів у контексті сучасних соціокультурних викликів, зокрема війни та кризових явищ, що суттєво трансформують систему моральних орієнтирів і цінностей у суспільстві. Звертається увага на те, що професійна діяльність психолога передбачає безпосередній контакт із глибокими людськими переживаннями, роботу в умовах підвищеного морального навантаження, моральних дилем та необхідність приймати рішення у ситуаціях невизначеності й етичних суперечностей, які не мають простих відповідей. Аргументовано, що знання етичних приписів саме по собі не забезпечує стійкості моральної позиції, оскільки вирішальне значення має сформованість моральної свідомості як багаторівневого психічного утворення, здатного інтегрувати знання, цінності та рефлексивне осмислення. Акцентовано роль періоду здобуття професійної освіти, коли закладаються базові ціннісні орієнтири, формуються моральні установки та розвивається здатність до самоідентифікації й моральної рефлексії, що у подальшому визначає якість професійної поведінки і готовність витримувати моральні виклики. У статті представлено модель моральної свідомості майбутнього психолога як системну структуру, що включає чотири взаємопов’язані компоненти: аксіологічний формує стійку систему моральних цінностей і переконань; когнітивно- рефлексивний забезпечує осмислення моральних принципів, критичну оцінку власних дій і здатність до морального аналізу; комунікативно-поведінковий відображає реалізацію етичних норм у професійній взаємодії; самоідентифікаційний відповідає за інтеграцію моральних орієнтирів у структуру особистісної та професійної ідентичності. Зазначено, що розвиток цих компонентів набуває особливої значущості в умовах війни та післявоєнної дійсності, коли моральна свідомість фахівця проходить випробування на практиці.
Посилання
Алексєєва О. Р., Павленко І. Г., Курліщук І. І. Формування моральної свідомості студентів закладів вищої освіти в умовах сучасних трансформацій українського суспільства. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2023. № 1 (355). С. 20–31.
Булах І., Некіз Т. Парадигма етапів морального вибору особистості в юнацькому віці. Психологія: реальність і перспективи. 2023. № 20. С. 19–29.
Василець К. В. Особливості моральної свідомості особистості: теоретична модель. Психологія і особистість. 2022. Вип. 1 (21). С. 21–33.
Васюк К. М. Дослідження моральної свідомості та особливостей вирішення моральних дилем у молоді. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія: Психологічні науки. 2024. С. 51–58.
Невмержицький В. М. Розвиток моральної свідомості у підлітково-юнацькому віці. Габітус. 2023. Вип. 48. С. 76–80.
Оверчук, В. А., Суханова, О. О. Психологічні наслідки роботи в умовах війни: дослідження втоми від співчуття у практикуючих психологів. Психологічні студії. 2024. № 3. С. 56–62.
Павелків Р. В. Структура, зміст та детермінанти морального розвитку особистості: ретроспекція та перспективи. Інноватика у вихованні. 2015. Вип. 1. С. 24–38.
Тимош Ю. В. Емпіричне дослідження моральної свідомості та морально-етичної відповідальності студентів. Психологічні перспективи. 2017. Вип. 30. С. 223–233.
Цілинко І. О. Проблема моральної свідомості особистості у підлітковому та юнацькому віці. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2019. № 1. С. 47–50.
Шахов В. І. Особливості розвитку моральної свідомості майбутніх психологів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2016. Вип. 47. С. 192–197.
Gilligan C. Moral injury and the ethic of care: Reframing the conversation about differences. Journal of Social Philosophy. 2014. Vol. 45, No. 1. P. 89–106.
Miranda-Rodríguez J. A., Páez-Rovira D., Vergara-Hermosilla I. Moral reasoning and moral competence as predictors of cooperative behavior in a social dilemma. Scientific Reports. 2023. Vol. 13. Article 3724. DOI: 10.1038/s41598-023-30314-7
Kohlberg L. The Psychology of Moral Development: The Nature and Validity of Moral Stages. Vol. 2. Essays on Moral Development. New York : Harper & Row, 1984. 768 p.
Rest J. R. The Major Components of Morality. Morality, Moral Behavior, and Moral Development. New York : John Wiley & Sons, 1984. P. 24–38.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






