STRUCTURE OF THE MORAL CONSCIOUSNESS OF FUTURE PSYCHOLOGISTS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-6Keywords:
moral consciousness, student (learner), professional training of psychologists, structure of moral consciousnessAbstract
The reform of the Ukrainian economy, namely its transition from a Abstract. The article analyses the issue of developing the moral consciousness of future psychologists in the context of contemporary socio-cultural challenges, in particular war and crisis phenomena that significantly transform the system of moral orientations and values in society. It is emphasised that the professional activity of a psychologist involves direct contact with profound human experiences, work under conditions of increased moral pressure, exposure to clients’ moral dilemmas and the necessity to make decisions in situations of uncertainty and ethical contradictions that often have no clear solutions. It is argued that knowledge of ethical codes alone does not ensure the stability of a moral position, as decisive significance lies in the formation of moral consciousness as a multi-level psychological construct capable of integrating knowledge, values and reflexive comprehension. The paper highlights the role of the period of professional education, during which basic value orientations are established, moral attitudes are formed, and the ability for self-identification and moral reflection develops, which subsequently determines the quality of professional conduct and readiness to endure moral challenges.The article presents a model of moral consciousness in future psychologists as a systemic structure comprising four interrelated components: the axiological component forms a stable system of moral values and beliefs; the cognitive-reflexive component ensures the comprehension of moral principles, critical evaluation of one’s actions, and the ability to engage in moral analysis; the communicative-behavioral component reflects the implementation of ethical norms in professional interaction; the self-identification component integrates moral orientations into the structure of personal and professional identity. It is emphasized that the development of these components becomes particularly significant in the context of war and post-war realities, where the moral consciousness of a specialist is tested through practice.
References
Алексєєва О. Р., Павленко І. Г., Курліщук І. І. Формування моральної свідомості студентів закладів вищої освіти в умовах сучасних трансформацій українського суспільства. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2023. № 1 (355). С. 20–31.
Булах І., Некіз Т. Парадигма етапів морального вибору особистості в юнацькому віці. Психологія: реальність і перспективи. 2023. № 20. С. 19–29.
Василець К. В. Особливості моральної свідомості особистості: теоретична модель. Психологія і особистість. 2022. Вип. 1 (21). С. 21–33.
Васюк К. М. Дослідження моральної свідомості та особливостей вирішення моральних дилем у молоді. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія: Психологічні науки. 2024. С. 51–58.
Невмержицький В. М. Розвиток моральної свідомості у підлітково-юнацькому віці. Габітус. 2023. Вип. 48. С. 76–80.
Оверчук, В. А., Суханова, О. О. Психологічні наслідки роботи в умовах війни: дослідження втоми від співчуття у практикуючих психологів. Психологічні студії. 2024. № 3. С. 56–62.
Павелків Р. В. Структура, зміст та детермінанти морального розвитку особистості: ретроспекція та перспективи. Інноватика у вихованні. 2015. Вип. 1. С. 24–38.
Тимош Ю. В. Емпіричне дослідження моральної свідомості та морально-етичної відповідальності студентів. Психологічні перспективи. 2017. Вип. 30. С. 223–233.
Цілинко І. О. Проблема моральної свідомості особистості у підлітковому та юнацькому віці. Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2019. № 1. С. 47–50.
Шахов В. І. Особливості розвитку моральної свідомості майбутніх психологів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2016. Вип. 47. С. 192–197.
Gilligan C. Moral injury and the ethic of care: Reframing the conversation about differences. Journal of Social Philosophy. 2014. Vol. 45, No. 1. P. 89–106.
Miranda-Rodríguez J. A., Páez-Rovira D., Vergara-Hermosilla I. Moral reasoning and moral competence as predictors of cooperative behavior in a social dilemma. Scientific Reports. 2023. Vol. 13. Article 3724. DOI: 10.1038/s41598-023-30314-7
Kohlberg L. The Psychology of Moral Development: The Nature and Validity of Moral Stages. Vol. 2. Essays on Moral Development. New York : Harper & Row, 1984. 768 p.
Rest J. R. The Major Components of Morality. Morality, Moral Behavior, and Moral Development. New York : John Wiley & Sons, 1984. P. 24–38.







