ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ТРАВМИ ВІЙНОЮ: ВИКЛИКИ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ТА МОТИВАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-4Ключові слова:
професійне здоров’я, травма війною, професійна ідентичність, професійна мотивація, емоційне вигорання, хронічний стрес, моральна травмаАнотація
Стаття досліджує особливості професійного здоров’я педагогів в умовах травми війною, зосереджуючись на викликах для їхньої професійної ідентичності та мотивації в середовищі невизначеності та постійної загрози. Обґрунтовано актуальність проблеми, спричиненої впливом війни на благополуччя педагогічних працівників та стабільність освітньої системи в цілому. Автор розглядає психологічні наслідки воєнної травми для педагогів, включаючи емоційне вигорання, підвищену тривожність, депресивні стани тощо. Аналізується, як ці фактори впливають на здатність педагогів виконувати свої професійні обов’язки, підтримувати високий рівень професіоналізму та зберігати ефективність у професійній діяльності. Особлива увага приділяється впливу моральної травми на професійну ідентичність педагогів, яка може піддаватися трансформації в умовах постійної загрози та зміни соціальних ролей. Автор статті систематизує важливі складові професійного здоров’я педагога, які суттєво впливають на формування професійної ідентичності в умовах воєнної травми: професійні цінності щодо місії педагога та професійні мотиви як рушійні сили професійного вибору. Аналізуються зміни у мотиваційній сфері педагогічних працівників, вивчаються фактори, що можуть сприяти зниженню мотивації до професійної діяльності або, навпаки, її переосмисленню та посиленню. Виявлено, що професійне здоров’я педагогів під загрозою вигорання, проте їхня висока внутрішня мотивація є ключовим ресурсом резилієнтності. Представлене дослідження підкреслює критичну важливість формування стійкості та надання комплексної психологічної підтримки, включаючи індивідуальні програми турботи про себе, психоосвітні програми, підтримку та системні зміни. Зроблено висновок про стратегічне значення підтримки педагогів для збереження якості освіти та національної стійкості в умовах кризи.
Посилання
Дзюба Т. М. Внутрішній зміст і структурно-динамічні характеристики професійного здоров’я педагогів: інтегративний підхід. Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». Серія «Соціальні та поведінкові науки». 2021. Вип. 17 (46). С. 40–56. https://doi.org/10.32405/2522‐9931‐2021‐17(46)‐40‐56
Дзюба Т. Аксіопсихологічні аспекти професійного здоров’я особистості. Психологія особистості. 2016. № 7 (1). C. 169–182.
Дзюба Т. М. Концептуальні моделі професійного здоров’я особистості. Актуальні проблеми психології. 2017. № 1. С. 8–14.
Дмитришин С. Б. Резильєнтність особистості: сутність феномену та методи розвитку в освітньому середовищі. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2024. Вип. 20. С. 67–74.
Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : Метод. рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.
Мирончук Н.М. Педагогічні та психологічні чинники професійного здоров’я викладача вищої школи. Проблеми освіти: наук.-метод. зб. / Ін-т модернізації змісту освіти МОН України. Київ, 2016. Вип. 86. С. 386–393.
Міщенко М. С. Особливості емоційного вигорання педагогів в умовах війни. ГАБІТУС. 2023. Вип. 51. С. 168–172.
Олексенко С., Хоменко О. А. Дослідження мотивації професійної діяльності вчителів в умовах війни в Україні. Modern engineering and innovative technologies. 2024. № 31 (4). С. 3–12.
Полілуєва І., Сахно О. Резильєнтність як складова забезпечення психологічного здоров’я педагогів в умовах війни. Europejskie studia humanistyczne: Państwo i Społeczeństwo. 2024. Issue 1. Р. 140–151. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2024.1.10
Радчук Г. Психологічна підтримка педагогів під час війни. Збірник тез Ⅲ Міжнародної наукової конференції «Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки». 2023. С. 30–32.
Самчук В. А. Інтерактивна теорія самості у філософії Джорджа Міда. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 2013. Т. 141. С. 65–71.
Сидорчук Н. Г., Тригубчук М. Ю. Особливості професійного здоров’я викладача закладу вищої освіти та синдром професійного вигорання. Андрагогічний вісник: наук. електр. журнал. 2018. Вип. 9. С. 102–113.
Тавровецька Н. Взаємозв’язок професійного вигорання педагогів з особливостями ціннісно-смислової сфери і життєвої позиції. Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огіє-нка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Кам’я-нець-Подільський, 2020. Вип. 49. С. 296–321. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.296-321
Федотова Т. В. Моральний дистрес & моральна травма особистості: теоретичний дискурс проблеми. Наукові перспективи. 2022. № 12 (30). С. 529–543. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-12(30)-529-543
Шелестова Л. В. Навчальні втрати учнів в умовах війни: сутність, діагностика та шляхи подолання. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Збірник наук.праць, 2023. Том 1. № 30. С. 62–72. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2023-1(30)-62-72
Beijaard D. Leraar worden en leraar blijven: over de rol van identiteit in professioneel leren van beginnende docenten. Eindhoven : Technische Universiteit Eindhoven, 2009. 28 p.
Berger J.-L., Lê Van, K. Teacher Professional Identity as Multidimensional: Mapping Its Components and Examining Their Associations with General Pedagogical Beliefs. Educational Studies. 2019. №45 (2). Р. 163–181.
Agee J. Negotiating a teaching identity: An African American teacher’s struggle to teach in test-driven contexts. Teachers College Record. 2004. Vol. 106 Issue 4. PP. 747–774.
Hanna F., Oostdam R., Severiens S. E., Zijlstra B. J. Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 2019. Vol. 27. РР. 15–27.
Lasky S. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, 2005. Vol. 21 Issue 8. Р. 899–916.
Lewyckyj J. W. Cultivating innovation: An exploration of teacher professional identity and innovative work behavior in private catholic schools. Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign. 2021. 183 p.
Nash W. P., Litz B. T. Moral injury: A mechanism for war-related psychological trauma in military family members. Clinical child and family psychology review, 2013. Vol. 16 Issue 4. Р. 365–375.
Oberg G. Moral injury in teaching: the systemic roots of ethical conflict and emotional burnout in education. Educational Review. 2025. Р. 1–24.
Richardson P. W., Watt H. M. Teacher professional identity and career motivation: A lifespan perspective. In Research on teacher identity: Mapping challenges and innovations. Cham : Springer International Publishing. 2018. P. 37–48.
Zembylas M. Critical pedagogy and emotion: Working through ‘troubled knowledge’in posttraumatic contexts. Critical Studies in Education, 2013. Vol. 54 Issue 2. 176–189.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






