OCCUPATIONAL HEALTH OF EDUCATORS IN THE CONDITIONS OF WAR TRAUMA: CHALLENGES TO PROFESSIONAL IDENTITY AND MOTIVATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-4

Keywords:

occupational health, war trauma, professional identity, professional motivation, emotional burnout, chronic stress, moral trauma

Abstract

The article examines the features of the professional health of teachers in conditions of war trauma, focusing on the challenges for their professional identity and motivation in an environment of uncertainty and constant threat. The relevance of the problem caused by the impact of war on the well-being of teachers and the stability of the education system as a whole is substantiated. The author considers the psychological consequences of war trauma for teachers, including emotional burnout, increased anxiety, depressive states, etc. It analyzes how these factors affect the ability of teachers to fulfill their professional duties, maintain a high level of professionalism and effectiveness in professional activities. Special attention is paid to the impact of moral trauma on the professional identity of teachers, which can undergo transformation in conditions of constant threat and changing social roles. Changes in the motivational sphere of teachers are analyzed, factors that can contribute to a decrease in motivation for professional activity or, conversely, its rethinking and strengthening are studied. It was found that the professional health of teachers is at risk of burnout, but their high intrinsic motivation is a key resource of resilience. The author of the article systematizes important components of a teacher’s professional health, which significantly affect the formation of professional identity in conditions of war trauma: professional values regarding the teacher’s mission and professional motives as driving forces of professional choice. The presented study emphasizes the critical importance of building resilience and providing comprehensive psychological support, including individual self-care programs, psychoeducational programs, support and systemic changes. The conclusion is made about the strategic importance of supporting teachers for maintaining the quality of education and national resilience in times of crisis.

References

Дзюба Т. М. Внутрішній зміст і структурно-динамічні характеристики професійного здоров’я педагогів: інтегративний підхід. Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». Серія «Соціальні та поведінкові науки». 2021. Вип. 17 (46). С. 40–56. https://doi.org/10.32405/2522‐9931‐2021‐17(46)‐40‐56

Дзюба Т. Аксіопсихологічні аспекти професійного здоров’я особистості. Психологія особистості. 2016. № 7 (1). C. 169–182.

Дзюба Т. М. Концептуальні моделі професійного здоров’я особистості. Актуальні проблеми психології. 2017. № 1. С. 8–14.

Дмитришин С. Б. Резильєнтність особистості: сутність феномену та методи розвитку в освітньому середовищі. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2024. Вип. 20. С. 67–74.

Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : Метод. рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.

Мирончук Н.М. Педагогічні та психологічні чинники професійного здоров’я викладача вищої школи. Проблеми освіти: наук.-метод. зб. / Ін-т модернізації змісту освіти МОН України. Київ, 2016. Вип. 86. С. 386–393.

Міщенко М. С. Особливості емоційного вигорання педагогів в умовах війни. ГАБІТУС. 2023. Вип. 51. С. 168–172.

Олексенко С., Хоменко О. А. Дослідження мотивації професійної діяльності вчителів в умовах війни в Україні. Modern engineering and innovative technologies. 2024. № 31 (4). С. 3–12.

Полілуєва І., Сахно О. Резильєнтність як складова забезпечення психологічного здоров’я педагогів в умовах війни. Europejskie studia humanistyczne: Państwo i Społeczeństwo. 2024. Issue 1. Р. 140–151. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2024.1.10

Радчук Г. Психологічна підтримка педагогів під час війни. Збірник тез Ⅲ Міжнародної наукової конференції «Воєнні конфлікти та техногенні катастрофи: історичні та психологічні наслідки». 2023. С. 30–32.

Самчук В. А. Інтерактивна теорія самості у філософії Джорджа Міда. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 2013. Т. 141. С. 65–71.

Сидорчук Н. Г., Тригубчук М. Ю. Особливості професійного здоров’я викладача закладу вищої освіти та синдром професійного вигорання. Андрагогічний вісник: наук. електр. журнал. 2018. Вип. 9. С. 102–113.

Тавровецька Н. Взаємозв’язок професійного вигорання педагогів з особливостями ціннісно-смислової сфери і життєвої позиції. Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огіє-нка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Кам’я-нець-Подільський, 2020. Вип. 49. С. 296–321. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.296-321

Федотова Т. В. Моральний дистрес & моральна травма особистості: теоретичний дискурс проблеми. Наукові перспективи. 2022. № 12 (30). С. 529–543. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-12(30)-529-543

Шелестова Л. В. Навчальні втрати учнів в умовах війни: сутність, діагностика та шляхи подолання. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Збірник наук.праць, 2023. Том 1. № 30. С. 62–72. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2023-1(30)-62-72

Beijaard D. Leraar worden en leraar blijven: over de rol van identiteit in professioneel leren van beginnende docenten. Eindhoven : Technische Universiteit Eindhoven, 2009. 28 p.

Berger J.-L., Lê Van, K. Teacher Professional Identity as Multidimensional: Mapping Its Components and Examining Their Associations with General Pedagogical Beliefs. Educational Studies. 2019. №45 (2). Р. 163–181.

Agee J. Negotiating a teaching identity: An African American teacher’s struggle to teach in test-driven contexts. Teachers College Record. 2004. Vol. 106 Issue 4. PP. 747–774.

Hanna F., Oostdam R., Severiens S. E., Zijlstra B. J. Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 2019. Vol. 27. РР. 15–27.

Lasky S. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, 2005. Vol. 21 Issue 8. Р. 899–916.

Lewyckyj J. W. Cultivating innovation: An exploration of teacher professional identity and innovative work behavior in private catholic schools. Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign. 2021. 183 p.

Nash W. P., Litz B. T. Moral injury: A mechanism for war-related psychological trauma in military family members. Clinical child and family psychology review, 2013. Vol. 16 Issue 4. Р. 365–375.

Oberg G. Moral injury in teaching: the systemic roots of ethical conflict and emotional burnout in education. Educational Review. 2025. Р. 1–24.

Richardson P. W., Watt H. M. Teacher professional identity and career motivation: A lifespan perspective. In Research on teacher identity: Mapping challenges and innovations. Cham : Springer International Publishing. 2018. P. 37–48.

Zembylas M. Critical pedagogy and emotion: Working through ‘troubled knowledge’in posttraumatic contexts. Critical Studies in Education, 2013. Vol. 54 Issue 2. 176–189.

Published

2025-09-30

How to Cite

Dziuba, T. (2025). OCCUPATIONAL HEALTH OF EDUCATORS IN THE CONDITIONS OF WAR TRAUMA: CHALLENGES TO PROFESSIONAL IDENTITY AND MOTIVATION. Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 30–38. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-4