ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ ЛІКАРЯ ЯК СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-12Ключові слова:
професійний розвиток, безперервний професійний розвиток лікаря, післядипломна підготовка, медична освіта, компетентнісний підхід, психологічний супровідАнотація
Сучасні стратегії професійного розвитку лікарів спрямовані на неперервне вдосконалення своїх знань і використання нових, актуальних для сьогодення, методів і підходів, що актуалізує питання вдосконалення системи неперервного професійного розвитку фахівців медичної галузі. Аналіз особливостей професійного становлення лікаря потребує детального вивчення, зокрема в рамках компетентнісного підходу в освіті та з погляду необхідності якісного оновлення післядипломного навчання в системі неперервного професійного розвитку фахівців. Компетентнісний підхід у навчанні, як додипломному, так і післядипломному, спрямований на підготовку конкурентоспроможного фахівця, який володіє необхідними компетенціями, постійно вдосконалює практичні вміння та навички, необхідні для здійснення професійної діяльності. Основними параметрами реалізації компетентнісного підходу в післядипломному навчанні є, по-перше, створення умов для реалізації компетентнісного підходу в післядипломному навчанні; по-друге, реалізація компетентнісного підходу в післядипломному навчанні; по-третє, результативність післядипломного навчання. Поєднання теоретичних знань і практичних умінь забезпечує багатоступеневу систему якості засвоєння знань і вмінь та сприяє формуванню професійної компетентності, що є однією з важливих і необхідних умов підготовки кваліфікованого фахівця-лікаря. Психологічний супровід професійного становлення лікаря на різних етап професійної підготовки сприятиме розвитку самосвідомості, рефлексії, самоаналізу, забезпечуватиме формування навичок міжособистісної взаємодії в лікувально-діагностичному процесі. Упровадження курсів підвищення кваліфікації для науково-педагогічних працівників медичної освіти з формування професійної психологічної компетентності та циклу тематичного вдосконалення лікарів із проблем медичної психології – інноваційний, ефективний спосіб підвищення кваліфікації фахівців галузі охорони здоров’я на післядипломному етапі освіти, який потребує ретельних методичних рішень і відповідного забезпечення.
Посилання
Гордієнко В. Розвиток особистості у процесі професіоналізації: професіогенез особистості. Психологія праці та професійної підготовки особистості : навчальний посібник / за ред. П. Перепелиці, В. Рибалки. Хмельницький, 2001. С. 48–67.
Задорожна О. Готовність до свідомого професійного вибору як соціально-психологічної проблеми. Психологічні перспективи. 2013. Вип. 21. С. 58–70.
Кокун О. Психологія професійного становлення сучасного фахівця : монографія. Київ, 2012. 200 с.
Лазуренко О. Проблема особистісно-професійного становлення майбутнього лікаря та шляхи її вирішення у практиці вищої медичної школи. Психологічний часопис. 2018. № 4 (14). С. 2–18.
Лазуренко О. Проблема саморегуляції та професійного самоздійснення особистості фахівця. Теорія і практика сучасної психології. 2018. № 3. С. 34–39.
Лазуренко О. Психологічні особливості формування емоційної компетентності майбутнього лікаря : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2017. 270 с.
Лазуренко О. Тенденції модернізації професійно-психологічної підготовки лікарів: компетентнісний підхід. Психологічний часопис. 2018. № 1 (11). C. 87–100.
Лазуренко О., Сміла Н. Психологічна готовність майбутнього лікаря до професійної діяльності : навчально-методичний посібник. Київ, 2018. 111 с.
Мельник А. Деякі питання професійної підготовки фахівців медичного профілю в контексті сучасних інтеграційних процесів. Вісник Львівського університету. Серія «Педагогіка». 2010. Вип. 26. С. 34–40.