PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF THE PROFESSIONAL DOCTOR’S FORMATION AS A COMPONENT OF THE COMPETENT APPROACH IN MEDICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-12

Keywords:

professional development, continuous professional development of doctor, postgraduate training, medical education, competence approach, psychological support

Abstract

Modern strategies for the professional development of doctors are aimed at continuous improvement of their knowledge and the use of new methods and approaches relevant to today’s conditions, which, in turn, actualizes the issue of improving the system of continuous professional development of specialists in the medical field. The analysis of the peculiarities of the professional formation of a doctor requires detailed study, in particular, within the framework of the competence approach in education and from the point of view of the need for qualitative renewal of postgraduate training in the system of continuous professional development of specialists. A competent approach in education, both undergraduate and postgraduate, is aimed at training a competitive specialist who possesses the necessary competencies, constantly improves the practical skills and abilities necessary for carrying out professional activities. The main parameters of the implementation of the competence approach in postgraduate education are, firstly, the creation of conditions for the implementation of the competence approach in postgraduate education; secondly, the implementation of the competence approach in postgraduate education; thirdly, the effectiveness of postgraduate studies. The combination of theoretical knowledge and practical skills provides a multi-level system of quality assimilation of knowledge and skills and contributes to the formation of professional competence, which is one of the important and necessary conditions for the training of a qualified medical specialist. Psychological support of the professional formation of a doctor at various stages of professional training will contribute to the development of self-awareness, reflection, self-analysis, and will ensure the formation of interpersonal interaction skills in the medical and diagnostic process. The implementation of advanced training courses for scientific and pedagogical workers of medical education on the formation of professional psychological competence and a cycle of thematic improvement of doctors on the problems of medical psychology is an innovative, effective way of improving the qualifications of health care specialists at the postgraduate stage of education, which requires careful methodological decisions and appropriate software.

References

Гордієнко В. Розвиток особистості у процесі професіоналізації: професіогенез особистості. Психологія праці та професійної підготовки особистості : навчальний посібник / за ред. П. Перепелиці, В. Рибалки. Хмельницький, 2001. С. 48–67.

Задорожна О. Готовність до свідомого професійного вибору як соціально-психологічної проблеми. Психологічні перспективи. 2013. Вип. 21. С. 58–70.

Кокун О. Психологія професійного становлення сучасного фахівця : монографія. Київ, 2012. 200 с.

Лазуренко О. Проблема особистісно-професійного становлення майбутнього лікаря та шляхи її вирішення у практиці вищої медичної школи. Психологічний часопис. 2018. № 4 (14). С. 2–18.

Лазуренко О. Проблема саморегуляції та професійного самоздійснення особистості фахівця. Теорія і практика сучасної психології. 2018. № 3. С. 34–39.

Лазуренко О. Психологічні особливості формування емоційної компетентності майбутнього лікаря : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2017. 270 с.

Лазуренко О. Тенденції модернізації професійно-психологічної підготовки лікарів: компетентнісний підхід. Психологічний часопис. 2018. № 1 (11). C. 87–100.

Лазуренко О., Сміла Н. Психологічна готовність майбутнього лікаря до професійної діяльності : навчально-методичний посібник. Київ, 2018. 111 с.

Мельник А. Деякі питання професійної підготовки фахівців медичного профілю в контексті сучасних інтеграційних процесів. Вісник Львівського університету. Серія «Педагогіка». 2010. Вип. 26. С. 34–40.

Published

2024-04-25

How to Cite

Lazurenko, O., & Smila, N. (2024). PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF THE PROFESSIONAL DOCTOR’S FORMATION AS A COMPONENT OF THE COMPETENT APPROACH IN MEDICAL EDUCATION. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 88–95. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-12