СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ ІЗ СІМЕЙ, ЯКІ ОПИНИЛИСЯ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-1-5Ключові слова:
соціально-психологічний супровід, складні життєві обставини, несприятливий психологічний клімат, сім’я, внутрішньо переміщені дітиАнотація
У статті здійснено соціально-психологічний аналіз сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, уточнено категоріальний апарат згідно з чинним законодавством України. Визначено основні чинники та причини, що впливають на зазначений статус сімей. Узагальнено основні типології сімей, які потенційно сприяють вихованню дітей у сім’ях, які класифікуються як складні життєві обставини. Посилену увагу приділено особливостям функціонування конфліктних, кризових, проблемних, неблагополучних, авторитарних сімей, які мають несприятливий психологічний клімат. Розкрито соціально-психологічні особливості вимушено переміщених сімей, які значною мірою поповнили категорію сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах. Особливої психологічної уваги заслуговують діти внутрішньо переміщених сімей, оскільки пережитий травматичний досвід має здатність впливати на емоційні, когнітивні, поведінкові процеси, коли формується особистість. Представлено і проаналізовано результати емпіричного дослідження дітей, що виховуються у сім’ях, які опинилися у складних життєвих обставинах. Представлено основні блоки психологічної допомоги дітям, які опинилися у складних життєвих обставинах: безпосередня допомога у налагодженні безконфліктного спілкування між дітьми і батьками, створення сприятливих умов для розвитку стресостійкості; психокорекційна та розвивальна робота з дітьми, які мають високий рівень стресу; спеціалізована допомога психотерапевтів та інших спеціалістів, які працюють за межами закладу освіти. Окреслено особливості соціально-психологічного супроводу дітей з означеної категорії сімей. Зроблено висновок, що нинішні реалії життя потребують посиленої уваги до сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах, та розроблення й упровадження ефективних соціально-психологічних технік супроводу дітей означеної категорії населення.
Посилання
Боровко Н.М. Особливості соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї : магістерська робота / Сумський ДПУ ім. А.С. Макаренка. Суми, 2020. 195 с.
Волошок О.В. Дисфункціональна сім’я як чинник ризику виникнення порушень у сфері спрямованості особистості. Проблеми девіантної поведінки: історія, теорія, практика: 2002 рік : матеріали Всеукр. наук.практ. конф. Київ, 2002. С. 76–81.
Рень Л.В. Соціально-педагогічні умови профілактичної роботи з дітьми вулиці : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2011. 20 c.
Помиткіна Л.В., Злагодух В.В., Хімченко Н.С., Погорільська Н.І. Психологія сім’ї : навчальний посібник. Київ : НАУ-друк, 2010. 270 с.
Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах : Постанова Кабінету Міністрів України від 1 червня 2020 р. № 585. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/585-2020%D0%BF#Text (дата звернення: 10.04.2023).
Кушнерчук М. Вплив батьківських сценаріїв на економічну свідомість. Соціальна психологія. 2006. № 5. С. 40–44.
Моцовкина Е.В. Соціальний супровід дітей із неблагополучних сімей в умовах сучасного суспільства. Інноваційна наука. 2016. № 2. С. 29–36.
Герило Г.М., Гніда Т.Б., Корнієнко І.О., Луценко Ю.А. Організація соціально-психологічного супроводу дітей, сімей, які постраждали внаслідок військових конфліктів. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2018. 128 с.
Столярчук О.А. Психологія сучасної сім’ї : навчальний посібник. Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2015. 136 с.