SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF CHILDREN FROM FAMILIES IN DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-1-5Keywords:
socio-psychological support, difficult life circumstances, adverse psychological climate, family, internally displaced childrenAbstract
The article carries out a socio-psychological analysis of families that find themselves in difficult life circumstances, specifies the categorical apparatus according to the current legislation of Ukraine. The main factors and reasons influencing the specified status of families are determined. The main typologies of families, which potentially contribute to the upbringing of children in families classified as difficult life circumstances, are summarized. Increased attention is paid to the peculiarities of the functioning of conflict, crisis, problematic, dysfunctional, authoritarian families that have an unfavorable psychological climate. The socio-psychological features of the forcibly displaced families, which significantly replenished the category of families who found themselves in difficult life circumstances, were revealed. Children of internally displaced families deserve special psychological attention, since the traumatic experience has the ability to influence emotional, cognitive, and behavioral processes at the time when the personality is being formed. The results of an empirical study of children brought up in families that find themselves in difficult life circumstances are presented and analyzed. The results of an empirical study of children brought up in families that find themselves in difficult life circumstances are presented and analyzed. The main blocks of psychological assistance to children who find themselves in difficult life circumstances are presented: direct assistance in establishing conflict-free communication between children and parents, creating favorable conditions for the development of stress resistance; psychocorrective and developmental work with children who have a high level of stress; specialized help of psychotherapists and other specialists who work outside the educational institution. Features of socio-psychological support of children from the specified category of families are outlined. The authors came to the conclusion that today's realities of life require increased attention to families who find themselves in difficult life circumstances and the development and implementation of effective social and psychological techniques for accompanying children of a certain category of the population.
References
Боровко Н.М. Особливості соціальної роботи з дітьми, які опинилися у складних життєвих обставинах в умовах патронатної сім’ї : магістерська робота / Сумський ДПУ ім. А.С. Макаренка. Суми, 2020. 195 с.
Волошок О.В. Дисфункціональна сім’я як чинник ризику виникнення порушень у сфері спрямованості особистості. Проблеми девіантної поведінки: історія, теорія, практика: 2002 рік : матеріали Всеукр. наук.практ. конф. Київ, 2002. С. 76–81.
Рень Л.В. Соціально-педагогічні умови профілактичної роботи з дітьми вулиці : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2011. 20 c.
Помиткіна Л.В., Злагодух В.В., Хімченко Н.С., Погорільська Н.І. Психологія сім’ї : навчальний посібник. Київ : НАУ-друк, 2010. 270 с.
Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах : Постанова Кабінету Міністрів України від 1 червня 2020 р. № 585. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/585-2020%D0%BF#Text (дата звернення: 10.04.2023).
Кушнерчук М. Вплив батьківських сценаріїв на економічну свідомість. Соціальна психологія. 2006. № 5. С. 40–44.
Моцовкина Е.В. Соціальний супровід дітей із неблагополучних сімей в умовах сучасного суспільства. Інноваційна наука. 2016. № 2. С. 29–36.
Герило Г.М., Гніда Т.Б., Корнієнко І.О., Луценко Ю.А. Організація соціально-психологічного супроводу дітей, сімей, які постраждали внаслідок військових конфліктів. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2018. 128 с.
Столярчук О.А. Психологія сучасної сім’ї : навчальний посібник. Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2015. 136 с.