PECULIARITIES OF USING COPING STRATEGIES AT DIFFERENT LEVELS OF STRESS IN YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-1-7

Keywords:

stress, stress resistance, stressful situations, stress-overcoming behavior, coping strategies, types of coping strategies

Abstract

The article reveals the essence of individual coping strategies as an important component of stress-overcoming behavior. Scientific approaches to the phenomenon of stress, the causes of its occurrence and the specifics of the development of stress resistance are considered. The classification of personality coping strategies is considered. The structural and functional components, determinants of the manifestations of personality stress in the context of the relationship with leading coping strategies are clarified. The results of an empirical study were analyzed by using the diagnostic method «Stress Symptom Inventory» (T.A. Ivanchenko) and the «Ways of Coping Questionnaire» (WOCQ) test (R. Lazarus, S. Folkman). The psychological features of the use of coping strategies at different levels of stress in youth are revealed. It was found that the most common coping strategy among students is «seeking for social support», which indicates that in stressful situations they are not inclined to find internal resources to overcome them, but expect and seek for help from others. It was realised that the students with a high level of stress prefer such coping strategies as «confrontation», «seeking for social support»; with an average level of stress - «building an action plan», «positive reassessment», «accepting responsibility»; with a low level - «seeking for social support», «distancing», «avoidance-withdrawal». The role of the situational approach in the use of coping strategies is emphasized.

References

Карамушка Л.М., Креденцер О.В., Терещенко К. В. Методики для дослідження mental health персоналу організацій. Актуальні проблеми психології. 2019. Т. 1. Вип. 54. C. 15–22.

Корольчук В.М. Чинники формування та розвитку стресостійкості особистості. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2017. Т. XII. Ч. 7. С. 252–261.

Крайнюк В.М. Психологія стресостійкості особистості : монографія Київ : Ніка-Центр, 2007. 432 с.

Кудінова М.С. Структурно-компонентний аналіз феномена стресостійкості особистості. Вісник Східноукраїнського національного університету імені В. Даля. Теоретичні та прикладні проблеми психології. 2018. № 1(45). С. 156–173.

Мельничук І.Я. Стратегії подолання стресів у юнацькому віці. Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Соціокультурні та психологічні виміри становлення особистості». Херсон, 2021. С. 166–169.

Lazarus R.S. Cognitive and coping processes in emotion. Stress and coping. N.Y. Columbia Univ. press, 1997. P. 144–157.

Published

2023-08-15

How to Cite

Melnychuk, I., & Horska, H. (2023). PECULIARITIES OF USING COPING STRATEGIES AT DIFFERENT LEVELS OF STRESS IN YOUTH. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 52–57. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-1-7