МЕТОДОЛОГІЯ STEM-ОРІЄНТОВАНОГО ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРАКТИКУМУ ЗІ ШВЕЙНОЇ СПРАВИ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Наталія Олександрівна Нагорна Полтавського національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0003-0017-9496
  • Юлія Анатоліївна Срібна Полтавського національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0003-3846-3871

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-8

Ключові слова:

STEM-освіта, швейна справа, технологічний практикум, фахова підготовка, учитель технологій, методика навчання

Анотація

У статті представлено теоретико-методологічне обґрунтування концепції STEM-орієнтованого технологічного практикуму зі швейної справи в контексті фахової підготовки майбутніх учителів технологій. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю осучаснення професійної освіти відповідно до запитів Нової української школи, міжнародних освітніх стандартів, а також викликів цифрової трансформації, сталого розвитку й інноваційної педагогіки. Звертається увага на той факт, що попри високий потенціал швейної справи як сфери матеріально-технологічної діяльності для реалізації міждисциплінарних і творчих компонентів, структура й зміст технологічного практикуму залишаються здебільшого репродуктивними та малоінтегрованими в STEM-контекст. Виокремлено методологічні передумови формування відповідної освітньої практики, серед яких: аксіологічна й інженерна спрямованість освіти, розвиток конструкторсько технологічного мислення, посилення гендерно інклюзивного компонента, застосування цифрових інструментів і відкритих освітніх ресурсів, орієнтація на проєктну, дослідницьку та дизайн-мисленнєву діяльність. У структурі публікації розкрито зміст і потенціал STEM-інтеграції у швейний профіль, наведено приклади структурного та дидактичного оновлення навчального процесу, вказано на переваги зміщення акценту з репродукції на творчий пошук і дослідницьке конструювання. Особливу увагу приділено практиці реалізації STEM-підходу в умовах фахового навчального курсу, у якому здобувачі освіти в першому семестрі опановують техніку виконання швів і виготовлення простих виробів (косметички, шопери тощо), а в другому – конструюють і шиють плечовий або поясний одяг на себе, завершуючи навчальний цикл фотосесією. Такий досвід сприяє формуванню стійкої професійної ідентичності, підвищує мотивацію до фаху, розвиває навички самоорганізації, естетичного бачення, цифрового моделювання (наприклад, за допомогою програмного забезпечення Valentina), а також критичної оцінки власних результатів.

Посилання

Іванчук А. В., Марущак О. В., Красильникова І. В. Технічне мислення майбутніх учителів технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. № 217. С. 137–141. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/2086

Медведенко І. С. Методика навчання технологічного практикуму майбутніх учителів технологій : дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2016. 285 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.19/Medvedenko1.pdf

Мельник Г., Ліщинська-Кравець Г. Формування конструкторсько-технологічної компетентності студентів у процесі вивчення проєктування швейних виробів. Молодь і ринок. 2024. № 2(222). С. 130–135. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstreams/a12fd553-4a9c-46c7-a451-ff56d7716b49/download

Оршанський Л. І., Матвісів Я. О., Ясеницький В. Й., Урсу В. М. Моделювання процесу формування конструкторсько-технологічної компетентності вчителів технологій. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 147–155. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/669

Bell D. The reality of STEM education, design and technology teachers’ perceptions: a phenomenographic study. International Journal of Technology and Design Education. 2016. Vol. 26. No. 1. P. 61–79. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-015-9300-9

Gess‑Newsome J., Blocher M., Clark J., Menasco J., Willis E. M. Technology‑infused professional development: A framework for development and analysis. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education. 2003. Vol. 3. Issue 3. P. 324–340. URL: https://citejournal.org/volume-3/issue-3-03/general/technology-infused-professional-development-a-framework-for-development-and-analysis

Hong J.-C., Ye J.-H., Fan J.-Y. STEM in fashion design: The roles of creative self-efficacy and epistemic curiosity in creative performance. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2019. Vol. 15. No. 9. em1742. DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/108455

Margot K. C., Kettler T. Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education. 2019. Vol. 6. No. 1. Article 2. URL: https://stemeducationjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40594-018-0151-2

Sanders M. STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher. 2009. Vol. 68. No. 4. P. 20–26.

Weaving gaps in garments education technology: Crafting a skill‑oriented STEM curriculum. Science-Direct. 2023. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590291123002619

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-17