МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОБОТОТЕХНІЧНОГО ПРОЄКТУВАННЯ В НАВЧАННІ ПРОГРАМУВАННЯ В БАЗОВОМУ ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ІНФОРМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-7Ключові слова:
методика навчання інформатики, методичні особливості навчання програмування, робототехнічне проєктування, інформаційні засоби навчанняАнотація
У статті наведено результати дослідження методичних особливостей використання робототехнічного проєктування в навчанні програмування в базовому шкільному курсі інформатики. Авторами запропоновано використання елементів робототехніки в навчанні програмування з метою створення умов для діяльнісного та практикоорієнтованого навчання, активізації навчально-дослідницької діяльності учнів, що є актуальним у світлі основних напрямів реформування національної освіти. Проаналізовано наукові публікації з питань доцільності використання робототехніки в навчанні інформатики, зокрема в навчанні програмування, та особливості проєктно-конструкторської діяльності учнів як ефективного дидактичного засобу поєднання теорії з практикою. Узагальнення відомостей про наявні апаратно-програмні платформи та практичного досвіду їх використання в освіті дало змогу ґрунтовно обрати як базову відкриту платформу Arduino, яка є сумісною з різними датчиками та компонентами інших виробників, що значно розширює можливості врізноманітнення проєктних навчальних завдань. Використання таких платформ зумовлює необхідність розробки методичної та інформаційної підтримки педагогічної роботи вчителів інформатики з реалізації запропонованого підходу. Тому виконано аналіз найбільш доцільних методів, організаційних форм, програмних та інформаційних засобів навчання, що допомогло вдосконалити методичну систему навчання програмування з урахуванням інтеграції в навчання проєктно-конструкторської діяльності учнів зі створення програм автоматичного керування робототехнічними виконавчими пристроями. Наведено приклад використання методики інтегрування робототехнічного проєктування в навчанні конкретної теми з урахуванням визначених особливостей. Запропонований підхід дає змогу активізувати навчально-дослідницьку діяльність учнів, створити умови для діяльнісного, практикоорієнтованого навчання.
Посилання
Баранов С. С. Класифікація робототехнічних платформ та готових технічних рішень для навчання учнів основ робототехніки. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2021. № 11. С. 1–15. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.111.
Морзе Н. В., Барна О. В. Модельна навчальна програма «Інформатика. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. URL: https://drive.google.com/file/d/1PSmRpXQl_06QH_Okj_WDk7ywxxxB_o7_/view.
Про реалізацію інноваційного освітнього проєкту на всеукраїнському рівні за темою «Система робототехнічного проєктування на уроках інформатики в базовій школі» : Наказ МОН України від 22.08.2024 р. № 1189. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-realizatsiiu-innovatsiinoho-osvitnoho-proiektu-navseukrainskomu-rivni-za-temoiu-systema-robototekhnichnoho-proiektuvannia-na-urokakh-informatyky-vbazovii-shkoli-u-veresni-2024-serpni-20. (дата звернення 29.07.2025 р.)
Струтинська О. В. Актуальність впровадження освітньої робототехніки в українську школу. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвипуск «Нові педагогічні підходи в STEAM-освіті» 2019. С. 324–344. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s30.
Формула реформи. Нова українська школа. URL: https://nus.org.ua/about/formula/. (дата звернення 29.07.2025 р.)
Belmar H. Review on the teaching of programming and computational thinking in the world. Frontiers in computer science. 2022. Vol. 4. URL: https://doi.org/10.3389/fcomp.2022.997222.
Erol O., Sevim-Cirak N., Baser Gulsoy V. G. The effects of educational robotics activities on students’ attitudes towards STEM and ICT courses. International journal of technology in education. 2023. Vol. 6, no. 2. P. 203–223. URL: https://doi.org/10.46328/ijte.365.
Gubenko A., Kirsch Ch., Smilek J. et al. Educational robotics and robot creativity: an interdisciplinary dialogue. Frontiers in robotics and AI. 2021. Vol. 8. URL: https://doi.org/10.3389/frobt.2021.662030.
Ouyang F., Xu W. The effects of educational robotics in STEM education: a multilevel metaanalysis. International journal of STEM education. 2024. Vol. 11, No. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s40594-024-00469-4.
Pavlova N. Professional training of the future teacher of informatics as an object of scientist`s research. Educational Discourse: collection of scientific papers. 2021. No. 37(10). p. 39–49. URL: https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.37(10)-4.
Tinkercad. URL: https://www.tinkercad.com/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






