METHODOLOGY FOR THE RESPONSIBLE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-11Keywords:
artificial intelligence, methodology for responsible use of AI, open science, didactic principlesAbstract
The article considers the important issue of creating approaches to the responsible use of artificial intelligence during education. The scientific and methodological principles are highlighted, which include personally oriented, activity-based, competency-based, resource-based approaches. The main ones are: the formation of skills to apply AI to solve educational and scientific tasks, system analysis, interdisciplinarity as the integration of knowledge from pedagogy, psychology, computer science, digital technologies, management, special disciplines, academic integrity involves the use of AI as a tool for effective learning. The aspects of the psychological and pedagogical readiness of the subjects of education to use AI technologies, the identification of patterns, interconnections and mutual influence of AI and potential resources of future specialists in digital technologies are clarified. The didactic principles of the responsible use of artificial intelligence in solving educational and scientific tasks are considered. One of the components and important elements of such a methodology is the material and technical base of AI, which is designed to increase the efficiency of enriching knowledge and competence of education seekers, processing large data sets, and implementing tools for scientific and educational research. An important component of the didactic principles (material and technical support for AI training is considered in detail), which includes 6 main components that provide the theoretical and practical part of the educational and scientific process. These include computing infrastructure, laboratory and office equipment, software, network equipment and security, premises and infrastructure, additional resources.
References
Артюхов А., Віхляєв М., Волк Ю. Академічна доброчесність, відкрита наука та штучний інтелект: як створити доброчесне освітнє середовище: збірник есе програми підвищення кваліфікації 18 вересня – 18 жовтня 2023 р. Львів; Торунь : Liha-Pres, 2023. 524 с.
Валько Н. В., Тиніна А. Л. Вивчення основ штучного інтелекту в шкільному курсі інформатики. Journal of Information Technologies in Education (ITE). 2022. № 1(50). С. 59–69.
Греценчук О. Використання штучного інтелекту в освіті: тенденції та перспективи в Україні та за кордоном. Неперервна професійна освіта ХХІ століття. 2024. Вип. 10. С. 152–161.
Зайченко І. В. Педагогіка: підручник. Київ : Ліра-К, 2016. 608 с.
Княжева І. А. Педагогіка. Одеса : ун-т Ушинського, 2023. 110 с.
Кузьмінський А. І., Омеляненко В. Л. Педагогіка : підручник. Київ : Знання, 2007. 447 с.
Куцак Л. В. Штучний інтелект у сучасній освіті: перспективи застосування та виклики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вінниця, 2024. Вип. 74. С. 27–37.
Паламар С. П., Науменко М. С. Штучний інтелект в освіті: використання без порушення принципів академічної чесності. Освітологічний дискурс. 2024. № 1(44). С. 48–83.
Соменко Д. В., Трифонова О. М., Садовий М. І. Використання штучного інтелекту та нейромереж в освітньому процесі з фахових дисциплін студентами спеціальності «Професійна освіта (Цифрові технології)». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2023. Вип. 1(1), С. 45–55.
Спірін О. М. Зміст навчального матеріалу з основ штучного інтелекту в курсі інформатики. Вісник Житомирського державного університету імен і Івана Франка. 2004. № 14. С. 121–124.
Шевченко А. І. та ін. Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні: монографія. Київ : ІПШІ, 2023. 305 с.
Топузов О., Алєксєєва С. Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український Педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 5–11.
Xiao Tan, Gary Cheng, Man Ho Ling. Artificial intelligence in teaching and teacher professional development: A systematic review. Computer and Education Artificial Intelligence. 2025. Vol. 8. pp. 1–19. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100355
Azzam, A., Charles, T. A Review of Artificial Intelligence in K-12 Education. Open Journal of Applied Sciences. 2024. Vol. 14. № 8. pp. 2088–2100. doi: 10.4236/ojapps.2024.148137
Перспективи використання штучного інтелекту в шкільній освіті. URL: https://naurok.com.ua/post/perspektivi-vikoristannya-shtuchnogo-intelektu-v-shkilniy-osviti
Horizon Europe, 2022. URL: https://commission.europa.eu/index_en
Open innovation, open science, open to the world – a vision for Europe, 2016 URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/3213b335-1cbc-11e6-ba9a-01aa75ed71a1
Towards a 2030 vision on the future of universities in Europe. Policy Report, 2020. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a3cde934-12a0-11eb-9a54-01aa75ed71a1/







