ON THE CONCEPT OF FORMING A MODEL INTEGRATED NATURAL CO URSE OF ACADEMIC DIRECTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-5Keywords:
integration, natural sciences, specialized education, integrated course, concept, model integrated natural sciences course of academic orientationAbstract
The article discusses the problems of creating a model integrated natural science course for the profile level of secondary education, introduced in 2027. The materials of the article outline the relevance of the issues raised in the article, which lie in the context of recent scientific research and directions of development of domestic pedagogical thought on issues of integration in the educational space. The analysis of publications on the topic of the study made it possible to establish the absence of a unified approach to understanding the concept of “integration”, which is the basis for further research on this topic. The state standard of specialized secondary education in the context of its goal-setting, the potential opportunities for disclosing the content of educational areas embedded in it, provides the author with ample opportunities for modeling a design that can be implemented when building the structure and content of the natural science educational branch. In particular, the article reveals potential models for organizing training in the natural science educational direction at the specialized level. The author assumes that the most common model in the educational process will be an integrated course of natural science. To create it, it is proposed to rely on the following main conceptual provisions: the integration of natural science and other branches as a basic principle; mastering science as an activity and process of cognition; forming a holistic natural science picture of the world; the content should be formed on the basis of basic fundamental concepts, theories, concepts; anthropocentrism as a key principle of human life and the environment; understanding the trends in the development of technology, production, economics; forming a holistic worldview in conjunction with other branches of knowledge. Based on the formulated principles, a concept for forming a typical integrated natural science course of academic focus and directions for further research on this topic is proposed.
References
Бабенко А. Л. Сутність і зміст понять «інтеграція» та «інтеграційне заняття». Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип. 37. С. 9–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2015_37_3
Грицай Н., Голотюк К. Реалізація інтегративного підходу у сучасній природничій освіті України. Актуальні питання та перспективи інноваційного розвитку науки та освіти в умовах євроінтеграції: зб. тез доповідей учасн. Міжнар. наук.-практ. конф. м. Рівне. 14 листоп. 2024 р. Міжнар. економ.-гуманіт. ун-т ім. акад. Степана Дем`янчука. Рівне : МЕГУ, 2024. Ч ІI. С. 21–22. URL: https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/5368
Гуз К. Ж. Теоретичні та методичні основи формування в учнів цілісності знань про природу. Полтава : Довкілля-К, 2004. 472 с.
Дробін А. А. Теоретичні аспекти змісту навчальної дисципліни «Природничі науки»: проблеми та перспективи. Витоки педагогічної майстерності: журнал Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 25. С. 91–97. URL: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.25.223199
Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.
Ільченко В. Р. Роль інтеграції в реформуванні змісту загальної середньої освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України): збірник наукових праць. Київ : Сам, 2017. 399 с. С. 206–210. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713856/1/%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%A0.%20%D0%A0%D0%BE%D0%BB%D1%8C%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%B2%20%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%96%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%82%D1%83%20%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8-pages-207-211.pdf
Інтегративний функціонально-галузевий підхід як чинник прогнозування і побудови моделей педагогічної природничо-наукової освіти: монографія / М. Т. Мартинюк та інші. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2013. 174 с.
Коршевнюк Т. В., Абрамчук О. М., Добростан О. В. Стратегії інтеграції міждисциплінарних підходів у викладанні біології для підвищення критичного мислення здобувачів освіти. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. Вип. 8. С. 34–41. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12820105
Мельничук С. Г. Короткий термінологічний словник з педагогіки. Кіровоградський держ. Педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка : Кіровоград, 2004. 34 с.
Про затвердження Державного стандарту профільної середньої освіти : Постанова КМУ від 25.07.2024 р. № 851. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова КМУ від 30.09.2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 р. № 463-IX / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : Розпорядження КМУ від 14.12.2016 р. № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text
Степанюк А. В. Формування цілісних знань школярів про живу природу: монографія. Тернопіль : Вектор, 2012. 228 с.
Теоретичні та методичні засади інтеграції природничо-наукової освіти основної школи : посібник. Ільченко В. Р. та ін. Київ : Сам, 2017. 320 с.







