MORAL EDUCATION OF STUDENTS IN THE PROCESS OF TEACHING PHYSICS AND MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-1

Keywords:

teaching, moral education, mathematics, professional education, physics

Abstract

This article substantiates the educational potential of physics and mathematics in fostering moral qualities among higher education students, and examines the main forms and methods of moral education in the process of teaching these academic disciplines. By moral education, the author understands a purposeful activity aimed at forming and developing in students stable moral qualities, consciousness, needs, beliefs, values, and ideals, as well as corresponding models of behavior and professional activity, taking into account generally accepted moral and ethical norms. In moral education, the axiological approach is particularly relevant, as it presupposes the formation of a system of moral and ethical values in future specialists, serving as the foundation of their worldview and behavior. When implementing moral education, educators must consider the age-specific characteristics of youth, the specifics of the educational process in higher education institutions, and the potential opportunities of specific academic disciplines in this process. The study of physics and mathematics develops students’ analytical abilities and logical thinking, contributes to their aesthetic improvement, fosters a creative approach to solving professional problems, and provides a powerful basis for numerous other sciences and technologies. Moreover, the process of studying physics and mathematics can cultivate a range of moral and ethical qualities crucial for future professionals, including: honesty, integrity, academic and professional conscientiousness, objectivity and impartiality, responsibility, discipline, precision, accuracy, diligence, critical and self-critical thinking, independence of thought, perseverance, courage, curiosity, respect, goal-orientation, resilience, patience, self-organization, the pursuit of new knowledge and development of one’s own abilities, skills, and competencies, reflectiveness, social consciousness, and humaneness. Effective moral education of higher education students in the context of teaching physics and mathematics will be facilitated by the active use of historical facts from the lives and work of prominent scientists and inventors, pedagogical technologies (problem-based learning, case study method, project-based learning), as well as live communication, the personal example of the educator’s moral and ethical behavior, and extracurricular activities.

References

Васильєва Д. В. Патріотичне виховання учнів на уроках математики в основній школі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 3: Фізика і математика у вищій і середній школі. 2015. № 15. С. 21–27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_3_2015_15_5

Вдович С. М., Брославська Г. М. Естетичний розвиток здобувачів вищої освіти у процесі викладання фізики та математики. Суспільство та національні інтереси. 2025. № 3 (11). С. 63–75. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/21020.

Виховання моральної самосвідомості зростаючої особистості в позакласній діяльності загальноосвітніх навчальних закладів: монографія / І. Д. Бех, К. І. Чорна, К. О. Журба, В. А. Киричок, І. М. Шкільна, С. В. Коновець. Харків : «Друкарня Мадрид», 2016. 176 с.

Зелінський В. Ю. Аксіологічний потенціал вивчення математики у закладах загальної середньої освіти. Академічні візії. 2025. Вип. 43. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1939.

Кулібабчук В.В . Моральне виховання молоді як проблема української освіти. URL: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2006/txt/06kvvpuo.pdf .

Лебідь Є. О. Етичні проблеми науки і техніки : навч. посіб. Суми : Сумський державний університет, 2016. 185 с.

Миколайко В. В., Рудницький С. О., Кучай О. В., Кучай Т. П. Теоретичні основи підготовки фахівців фізико-математичного спрямування. Вісник науки та освіти. 2024. № 2 (20). С. 972–979. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-2(20)-972-979.

Потапова І. Ю. Моральне виховання старшокласників у процесі вивчення предметів природничо-математичного циклу : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.07 – теорія і методика виховання. Київ, 2008. 18 с.

Співаковський О. В. Теорія і практика використання інформаційних технологій у процесі підготовки студентів математичних спеціальностей : монографія. Херсон : Айлант, 2003. 249 с.

Чернілевський Д. В. Проблеми освіти та духовно-морального виховання майбутніх фахівців в умовах глобалізаційних викликів. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во Рута, 2016. С. 181–191.

Published

2025-10-17