INTEGRATION OF MATHEMATICS AND ECONOMICS: DESCRIPTIVE STATISTICS IN PROBLEMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-13

Keywords:

integrative approach, tasks of integrative content, mathematics, economics, descriptive statistics

Abstract

The article is dedicated to the main aspects of the use of descriptive statistics for solving the economic problems.It is noted that the methods of descriptive statistics are an important tool for analyzing economic processes, as they allow to systematize data, identify the main patterns and draw reasonable conclusions. The key statistical indicators, in particular, average values, measures of dispersion, skewness and kurtosis, as well as their role in economic decision-making are considered. The article also focuses on the use of graphs and histograms to visualize the results of solving problems.Special attention is paid to a practical task aimed at training of the future teachers of mathematics and economics.The article considers the task of economic content regarding the volume of sales by a supermarket of goods of the selected group during one month of sales. The sales analysis was conducted using the Descriptive Statistics tool included in the Analysis Package add-in. The suggested approach demonstrates how the use of descriptive statistics contributes to a better understanding of real economic processes and the development of analytical thinking in students. The effectiveness of the statistical methods in the study of changes in economic indicators, their forecasting and risk assessment is shown on the basis of a specific example.The article contains the conclusions about the peculiarities of implementing an integrated approach in the training of the future teachers of mathematics and economics, about the regularity of choosing the scope of components of the integrative approach, as well as the need to develop the ability of the future teachers of mathematics and economics to interpret and calculate the main statistical parameters to understand the relationship of data and their critical evaluation.The suggested materials can be useful for the teachers of economics and mathematics, researchers, as well as anyone interested in the application of statistical methods in practice.

References

Farzam Rozita, Allahdadi Marzieh Developing a Framework for Designing Educational Aids through Games Method in Order to Facilitate Teaching Mathematics for Elementary Students. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2018. 10 (3), 77–90.

Nastja Cotič, Mara Cotič, Darjo Felda, Jurka Lepičnik Vodopivec An Example of Integrated Teaching of Mathematics and Environmental Education in the Second Grade of Basic School. The New Educational Review. 2015. Vol. 41.

Nurulhuda Md Hassan, Saemah Rahman The Problem Solving Skills, Metacognitive Awareness, and Mathematics Achievement: A Mediation Model. The New Educational Review. 2017. Vol. 49. 54–67.

Pehoiu Gica Percept of Teachers Regarding Integration of Education for Environment and Sustainable Development in Primary Schools. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2019. 11 (2), 256–269.

Piriya Somasundram, Sharifah Norul Akmar, Leong Kwan Eu Year Five Pupils’ Number Sense and Algebraic Thinking: the Mediating Role of Symbol and Pattern Sense. The New Educational Review. 2019. Vol. 55. 79–90.

Rizhniak R., Pasichnyk N., Krasnoshchok I., Botuzova Yu., Akbash K. Construction of Theoretical Model for Sustainable Development in Future Mathematical Teachers of Higher Education. Universal Journal of Educational Research. 2020. 8(5). 2079–2089. DOI: 10.13189/ujer.2020.080546

Rizhniak R., Pasichnyk N., Zavitrenko D., Akbash K., Zavitrenko A. The Implementation of an integrative Approach to Learning with use of integrated Images. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. 13(1). https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/373

Вознюк О. В., Дубасенюк О. В. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід : монографія. Житомир, Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.

Дольнікова Л. В. Інтеграція та систематизація змісту фундаментальних дисциплін у вищій школі як передумова формування фахової компетенції випускника вищої школи. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. С. 345–348. URL: http://ena.lp.edu.ua.

Зимульдінова А. Інтегроване вивчення предметів за галузями знань: навч. пос. Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. I. Франка, 2011. 86 с.

Клепко С. Ф. Інтегративна освіта і поліморфізм знання. Київ – Полтава – Харків : ПОІПОПП, 1998. 360 с.

Клочко А. О. Інтегрований підхід як сучасна форма організації навчального процесу. Science and Education a New Dimension. 2013. Vol. 1. С. 85–87. URL: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ klochko_a._integrated_approach_as_a_modern_form_of_learning_process.pdf

Козловська І. М. Теоретичні та методичні основи інтеграції знань учнів професійно-технічної школи : автореф. дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04. Київ, 2001. 60 с.

Нічишина В. В. Інтегративний підхід до вивчення математичних дисциплін у процесі підготовки майбутніх учителів математики : автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Кіровоград, 2008. 20 с.

Опачко М. В. Системний та інтегративний підходи в освіті. Методичний посібник. Ужгород, УжНУ, 2016. 69 с.

Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Розв’язування математичних задач з реалізацією поліпредметних (економіка, інформатика, математика) інтегративних компонентів. Фізико-математична освіта. 2020. 2 (24). 113–122. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-024-2-016.

Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Розв’язування шкільних задач інтегративного змісту: математика та економіка. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2023. Випуск 208. С. 43–50. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-43-50

Просіна О. В. Інтеграція в НУШ. Інтегрований підхід в освітньому процесі. Тематичний випуск журналу «Методист». 2018. 2 (74). С. 68–71.

Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ. Харків: Факт, 2005. 360 с.

Собко Я. М. Теоретико-методичні основи впровадження інтегративних курсів у професійно-технічній освіті : навч.-метод. посіб. Львів : Норма, 2014. 136 с.

Філь Г., Жигайло М. Інтегроване вивчення предметів гуманітарного циклу за галузями знань як важлива передумова розвитку сучасної науки. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 11. С. 310–316. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2015_11_46

Published

2025-05-27