MATHEMATICAL TRAINING OF FUTURE NATURAL SCIENCE TEACHERS: IDENTIFYING AND ADDRESSING CONTRADICTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-12

Keywords:

mathematical training, professional education, methodology of professional education, future teachers, integration, natural sciences, contradictions

Abstract

The article is devoted to the urgent problem of modern higher education - the mathematical training of future teachers of natural sciences. The contradictions between the theoretical and practical components of this training, arising in the context of the modernization of the educational process, are considered. This study identifies four key contradictions within the mathematical training of future natural science teachers. These contradictions encompass: Varying understandings of the role of mathematics in education; Disparities between the goals of mathematical training and its actual content and implementation; A disconnect between the theory and practice of mathematics instruction; and Challenges in assessing mathematical proficiency within the framework of competency-based education.We identify four key contradictions within the mathematical training of future natural science teachers.This study examines the characteristics of each group and puts forward resolution strategies. Bridging the gap between theoretical and practical training requires several strategies. These include: Engaging students in diverse educational activities, such as practice-oriented tasks and research projects; Actively implementing innovative educational technologies, including digital platforms, applied mathematics packages, and specialized software; Integrating mathematical and natural science disciplines through interdisciplinary connections; and Preparing future teachers for continuous professional development, emphasizing ongoing improvement and growth in mathematical competence. It is crucial to modernize the system of assessing the mathematical training of future teachers of natural sciences using modern assessment methods, such as testing using digital technologies, portfolio, project activities, interactive assessment methods, and assessment using specialized software.

References

Основи методології та організації наукових досліджень : навч. посіб. / за ред. А.Є. Конверського. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.

Martyniuk M., Makhometa T., Vykhor V., Romanchenko I., Bezuhla Zh., & Stetsula, N. Application Of Smart-Technologies In The Modern Educational Process. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. № 4. С. 509–512.

Тарасенкова Н. А., Чашечникова О. С., & Богатирьова І. М. Peculiar Properties of Mathematics Teacher Training in Ukraine. American Journal of Educational Research. 2013. 1(11). P. 490–495.

Brown J. C. Coaching pre-service teachers for a synergy of professional skills: Mentoring overt and peer coaching covert skills. International Journal of. Educational Research. 2010. 49(1). P. 49–59.

Leikin R., Levav-Waynberg A. Exploring mathematics teacher knowledge to explain the gap between theory-based recommendations and school practice in the use of connecting tasks. Educational Studies in Mathematics. 2007. 66(3). P. 349–371.

Makhometa T., Tiahai I. Formation of mathematical competence of future teachers of physics during the study of the discipline «Analytical Geometryand Linear Algebra». Modern engineering and innovative tech- nologies. 2022. № 20 Part 3. P. 25–29.

Сальник І. В., Величко С. П., Сірик Е. П. Формування професійної картини світу вчителя фізики в STEM орієнтованому навчальному середовищі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. Вип. 25. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 38–41.

Гончаренко С. У., Пастернак Н. В. Проблема підвищення теоретичного рівня освіти. Педагогіка і психологія. 1998. № 2. С. 16–29.

Ляшенко О. І. Взаємозв’язок теоретичного та емпіричного у навчанні фізики : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04 – професійна підготовка; 13.00.02 – методика навчання фізики. Київ, 1996. 442 с.

Bloom B. S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals : Hand book I, cognitive domain. New York : Longman, 1994. 99 p.

Anderson L. W., Bloom B. S., Krathwohl D. R. A. Taxonomy of learning, teaching, and assessing. New York : Longman, 2001. 156 p.

Концепція Нової української школи (ухвалена рішенням Колегії МОН 27.10.2016). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Національна рамка кваліфікацій : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 509 від 12.06.2019 та № 519 від 25.06.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text.

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: Наказ МОН України 29.08.2024 № 1225. URL: https://register.nqa.gov.ua/profstandart/vcitel-pocatkovih-klasiv-zakladu-zagal- noi-serednoi-osviti.

Published

2025-05-27