INTERSCHOOL RESOURCE CENTERS: A MODERN APPROACH TO TECHNOLOGY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-11

Keywords:

technological education, technologies, inter-school resource centers, professional self-determination, creative potential, competencies

Abstract

This article addresses the current issues of modernizing technological education in Ukraine within the context of socio-economic changes and the implementation of the New Ukrainian School concept. It emphasizes the need to develop in students not only technological knowledge and skills but also key competencies that contribute to their professional self-determination and socialization. After all, technological education plays a crucial role in forming a comprehensively developed personality capable of successfully adapting to modern challenges.The problems associated with the material-technical, educational-methodical, and personnel support of technological education in general secondary education institutions are analyzed. The expediency of creating inter- school resource centers (IRCs) as an effective model for organizing technological education is substantiated, which ensures the concentration of material and technical resources, the involvement of highly qualified teachers, and the improvement of the quality of the educational process. The versatility of using such educational spaces in communities is emphasized – they can become co-working spaces where all interested community members can interact, exchange ideas, and develop their creative potential.The experience of IRCs in the Baranivka community and the city of Kropyvnytskyi is studied, demonstrating their role in developing students' creative potential, forming creative thinking, and practical skills. Special attention is paid to the organization of the educational process in IRCs, where students have the opportunity to master modern technologies, orient themselves in a profession, and develop the skills necessary for a future career. The prospects for developing a network of centers in Ukraine, their role in providing quality technological education, and students' professional self-determination are considered. The necessity for further research on training pedagogical staff to work in IRCs is emphasised.

References

Борисова Т.М., Шовкова-Альохіна А.О. Значення дизайн-ергономічного навчального середовища при формуванні інноваційної культури викладача. Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2024. Вип. 2(4). С. 18–24. https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-2.

Козюра І. В., Цимбалюк А. С. Економіко-правові засади створення міжшкільних ресурсних центрів. Освіта і наука в Україні в період глобальних викликів сьогодення: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта і наука в Україні в період глобальних викликів сьогодення» (Kиїв, 28 листопада 2024 року). / упор. В. Шпак; за загальною редакцією С. Табачнікова. Київ : ДП «Експрес- об’ява», 2024. 192 с. С.46-54.

Мудрий І. Міжшкільний ресурсний центр: стратегічні напрямки забезпечення технологічної освіти, національно-патріотичного виховання молоді. Актуальні проблеми професійної та технологічної освіти: досвід та перспективи: зб. матеріалів Х Всеукр. наук.-практ. конф. (Умань, 21 листопада 2023 р.) / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини; за ред. С. І. Ткачука; [редкол.: Т. Н. Азізов, А. І. Терещук, О. С. Мельник [та ін.]. Умань, 2023. 223 с. С.128-133.

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про міжшкільний ресурсний центр» від 09.11.2018 № 1221. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0063-19#Text

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти. Постанова КМУ № 898 від 30 вересня 2020 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Проектування змісту профільного навчання технологій у старшій школі: колективна монографія / Тарара А. М., Вдовченко В. В., Мачача Т. С., Туташинський В. І. К : Педагогічна думка, 2017. 361с.

Савченко Л.О. Якість освіти як основний напрям підготовки педагогічних кадрів. Актуальні проблеми формування естетичної культури учнівської та студентської молоді в закладах освіти України / Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Кривий Ріг, 27 квітня 2023 р. Кривий Ріг : КДПУ.2023. 100 с.

Смочко Н. М., Лужанська Т. Ю., Лепкий М. І. Коворкінг-центр як інновація в умовах нових викликів суспільства. Міжнародний науковий журнал «ОСВІТА І НАУКА». 2022. Вип. 2(33). С. 307–319.

Цимбалару А. Д. Освітній простір: сутність, структура і механізми створення. Український педагогічний журнал. 2016. № 1. С. 41–50.

Чистякова Л.О. Моніторинг у системі технологічної освіти: теорія і практичні здобутки. Елек- тронний науковий журнал «Перспективи та інновації науки (Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина»)»: журнал. 2022. № 10(15). С. 321–331.

Published

2025-05-27