INTELLECTUAL GAMES AS A METHOD OF DEVELOPING CRITICAL THINKING IN THE PROCESS OF LEARNING GEOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-8

Keywords:

educational process, geography learning process, didactic games, intellectual games, critical thinking, etc

Abstract

The article highlights the methodical aspects of using intellectual games in the process of teaching geography with the aim of developing students’ critical thinking. Emphasis is placed on the fact that critical thinking is one of the most important competencies that is formed in the New Ukrainian School. Intellectual games are considered as one of the most effective methods of developing critical thinking, which allows not only to increase the motivation of students’ educational and cognitive activities, but also to teach them to think outside the box.The state of coverage in scientific and methodological publications and pedagogical literature of the problem of using intellectual games in the educational process of basic and high school in general and in the process of teaching geography, in particular, is analyzed. The didactic significance is revealed, the main forms of intellectual games and methodical features of their application in the process of teaching geography are characterized. Special attention is paid to the method of organizing and conducting such forms of intellectual games as “What? Where?When?”, “Brain-ring”, quizzes. It is noted that intellectual games in geography lessons can act as a separate teaching method or as a form of conducting a non-standard lesson. The experience of the authors in conducting such games in the process of teaching geography is highlighted. Specific examples of various types of tasks for intellectual geography games are given and the logic of finding answers to them is outlined. It was concluded that the use of intellectual games in geography lessons helps students to free themselves from the influence of template methods of solving problems and is a necessary condition for the development of analytical skills and critical thinking in students.

References

Єсіна Н. О. Інтелектуальні ігри як метод профілактики девіантної поведінки підлітків. Педагогізація соціального середовища в роботі з різними соціальними суб’єктами : матеріали науково-практичної конференції (м. Харків, 22 листопада 2016 р.). Харків : ХНП, 2016. С. 47–49.

Жданов Д. К., Маслова Н.М., Мирза-Сіденко В.М. Розвиток критичного мислення учнів в процесі навчання географії методами проблемного навчання. Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. Випуск 2(4). Кропивницький : Видавничий дім «Гельветика», 2024. С. 62–71.

Жданов Д. К., Нестандартні уроки з використанням ігрових моделей інтелектуальних ігор. Теорія та практика сучасної науки та освіти. Матеріали Міжнародної наукової конференції. 29–30 листопада 2019 р., м. Дніпро. Частина ІІ. Дніпро: СПД «Охотнік», 2019. С. 100–102.

Коменський Я. А. Вибрані педагогічні твори: у трьох томах. Т. 1. Велика дидактика. Під ред. з біограф. нарисом і примітками проф. Красновського А. Л. К. : Рад. школа, 1940. 248 с.

Левківський М. В. Історія педагогіки : навчально-методичний посібник. Вид. 4-те. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 190 с.

Попов В. Д. Інтелектуальні ігри як засіб діяльнісного підходу до навчання географії в Новій українській школі. Шоста міжнародна конференція молодих учених «Харківський природничий форум». (18–19 травня 2023 р.), збірник тез. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2023. С. 100–103.

Сарнавський М. О. Інтелектуальні ігри як засіб формування особистості підлітка. Проблеми реформування педагогічної науки та освіти. Матеріали науково-практичної конференції (м. Ужгород, 15–16 лютого 2019 року). Херсон : Видавництво «Молодий вчений». 2019. С. 35–37.

Сарнавський, М. О. Сутність морально-вольових якостей особистості та значення настільних інтелектуальних ігор у їх формуванні. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип. СXХХХ (140). Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. С. 186–194.

Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Т. 3. Київ : «Радянська школа». 1977. 670 с.

Яременко Н. В. Класному керівнику: як провести ігри. Упоряд.: Л. Шелестова, Н. Чиренко. Київ : Шкільний світ, 2009. 128 с.

Published

2025-05-27