DEVELOPMENT OF RESEARCH COMPETENCE IN FUTURE CHEMISTRY TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-7Keywords:
professional training, chemistry teachers, research competence, educational process, chemical research methodsAbstract
The article is dedicated to the formation and development of research competence in future chemistry teachers.Today, a teacher must possess a wide range of competencies that characterize them as both an individual and a professional, among which research skills and abilities play an important role. In the context of modern information society and the continuous development of science and technology, the formation and enhancement of research competence in future teachers, especially chemistry teachers, are critically important for their success in their future professional careers.The authors propose organizing the educational process in a way that promotes the development of research competence by utilizing active learning methods such as problem-based learning, project-based activities, and case studies. They also suggest engaging students in real research activities, including participation in scientific projects, conferences, competitions, work in scientific circles and laboratories, as well as providing opportunities for independent selection of research topics, conducting experiments, and analyzing results.According to the authors, an effective educational tool for the formation and development of research competence in future chemistry teachers is research activity conducted alongside the educational process. This includes coursework, participation in scientific circles and research groups, involvement in international research programs, meetings with leading specialists, participation in scientific conferences at various levels, and engagement in competitions for the best student research work. The article substantiates the possibilities of using educational and scientific research tasks to foster research competence in future chemistry teachers. An example of a research project on the topic “Determination of Physicochemical Parameters in Berries” with study results is provided.It has been determined that research competence is an essential component of the professional mastery of modern chemistry teachers, a key factor in their successful development, and a necessary condition for their professional growth.
References
Житомирська Т. М., Смирнова І. М., Височан Л. М. Роль цифровізації у формуванні дослідницької компетентності здобувачів закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 70. Т. 2. С. 173–176.
Бурчак Л. В. Формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя хімії в системі вищої освіти : автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Полтава, 2011. 20 с.
Кудла М. В. Формування дослідницької компетентності майбутніх учителів у контексті вимог сучасності. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Вип. 4 / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; [голов. ред. О. І. Безлюдний ]. Умань : Візаві, 2020. С. 84–90.
Довгопола Л. І. Формування дослідницько-математичної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх учителів біології. Актуальнi питання гуманiтарних наук: Мiжвузiвський збiрник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогiчного унiверситету iменi Iвана Франка. 2022. Вип. 55. Т 3. С. 260–271.
Goulas V., Manganaris G. A. The effect of postharvest ripening on strawberry bioactive composition and antioxidant potential. Journal of the Science of Food and Agriculture, 2011. Vol. 91(10). P. 1907–1914.
Giampieri F., Tulipani S., Alvarez-Suarez J. M. et. al. The strawberry: composition, nutritional quality, and impact on human health. Nutrition. 2012 № 28 (1). P. 9–19.
Cordenunsi B. R., Genovese M. I., do Nascimento J. R. O. et al. Effects of temperature on the chemical composition and antioxidant activity of three strawberry cultivars. Food chemistry. 2005. № 91(1). P. 113–121.
Aboonabi A., Meyer R. R., Gaiz A. Anthocyanins in berries exhibited anti-atherogenicity and antiplatelet activities in a metabolic syndrome population. Nutrition Research. 2020. №76. Р. 82–93.
Cerezo A. B., Cătunescu G. M., González M. M. P., Hornedo-Ortega R. Anthocyanins in blueberries grown in hot climate exert strong antioxidant activity and may be effective against urinary tract bacteria. Antioxidants. 2020. 9(6). Р. 478.
Shikov V., Kammerer D. R., Mihalev K. et.al. Heat stability of strawberry anthocyanins in model solutions containing natural copigments extracted from rose (Rosa damascena Mill.) petals. Journal of agricultural and food chemistry. 2008. № 56 (18). P. 8521–8526.
Chea S., Yu D. J., Park J., Oh, H. D., Chung S. W. Fruit softening correlates with enzymatic and compositional changes in fruit cell wall during ripening in ‘Bluecrop’highbush blueberries. Scientia Horticulturae. 2019. № 245. Р. 163–170.
Posé S., Kirby A. R., Mercado J. A. et. al. Structural characterization of cell wall pectin fractions in ripe strawberry fruits using AFM. Carbohydrate Polymers. 2012. № 88 (3). P. 882–890.
Blahopoluchna A., Liakhovska N. Effect of chitosan pretreatment on the quality of strawberries during cold storage. Food science and technology. 2021. Vol. 15, Issue 3. P. 30–39
ДСТУ 4954:2008. Продукти перероблення фруктів та овочів. Методи визначання цукрів. Київ, 2010. 22 с.
ДСТУ 4957:2008. Продукти перероблення фруктів та овочів. Методи визначення титрованої кислотності. Київ, 2008. 12 с.
ДСТУ 7803:2015 Продукти перероблення фруктів та овочів. Методи визначання вітаміну C. Київ, 2015. 12 с.
ДСТУ 4948:2008. Фрукти, овочі та продукти їх перероблення Методи визначення вмісту нітратів. Київ, 2009. 15 с.
ДСТУ 6045:2008. Фрукти, овочі та продукти перероблення, консерви м’ясні та м’ясорослинні. Метод визначання рН. Київ, 2009. 12 с.






