PROFESSIONALLY ORIENTED PROBLEMS IN PHYSICS AS A MEANS OF FORMING THE TECHNICAL THINKING OF BACHELORS OF CIVIL ENGINEERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-6

Keywords:

bachelor, civil engineering, physics, professionally oriented tasks, technical thinking

Abstract

The article deals with the formation of technical thinking of bachelors of civil engineering through the introduction of professionally oriented physics tasks in the educational process. Among the important indicators of bachelor’s professional training is the formation of technical thinking. However, the problem of using professionally oriented tasks in the educational process has not yet been sufficiently studied. Today, the scientific and methodological literature also insufficiently covers the role and capabilities of general education subjects, in particular physics, in preparing construction industry specialists for future professional activities, so the issues under consideration are relevant.In psychology, the concept of “technical thinking” is often equated with practical thinking. Practical thinking is carried out during practical activities and is always based on the generalization of previous practical experience. At the same time, solving practical problems is a means of forming technical thinking in the learning process.The article substantiates that it is impossible to provide high-quality engineering and construction education without physical knowledge, since knowledge of physics is the basis for mastering the disciplines of the professional training cycle. For the construction of structures and buildings, a specialist engineer needs to know and take into account physical phenomena and laws. It has been proven that the use of applied physical problems in the educational process encourages students not only to better master physics, but also to integrate physics, as a general education discipline, with professional disciplines.

References

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 192 «Будівництво та цивільна інженерія» галузі знань 19 «Архітектура та будівництво» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 18.03.21 року. Київ. № 333. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2021/03/19/192- Budivn.ta.tsyvil.inzhener-bakalavr-VO.18.01.pdf

Петруньок Т. Б. Професійно орієнтована підготовка фахівців будівельної галузі у процесі навчання фізики. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Педагогічна. Кам’янець-Подільський. 2015. Вип. 21. С. 222–224.

Синявський В. В., Сергєєнкова О. П. Психологічний словник / за ред. Н. А. Побірченко. Київ : Науковий світ, 2007. 336 с.

Психологія: підручник / Ю. Л. Трофімов та ін. 3-є вид. Київ : Либідь, 2001. 558 c.

Бутенко М. П., Качур В. П., Петренко С. В. Психологія : навч. посіб. / за ред. М. П. Дутко. Київ : ЦУЛ, 2017. 332 с.

Терьохіна О. Л. Формування технічного мислення майбутніх бакалаврів машинобудування у процесі фахової підготовки : монографія. Запоріжжя : ЗНТУ, 2017. 238 с.

Мельник Ю. С. Задачі прикладного змісту з фізики у старшій школі : навч.-метод. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2013. 120 с.

Зачек І. Р., Ільчук Г. А., Петрусь Р. Ю. Фізика & будівництво: збірник задач: навч. посіб. 4-е вид., зі змінами і допов. Львів : Львівська політехніка, 2021. 84 с.

Герасимова К. В., Ткаченко Г. І. Практичні заняття з фізики із залученням демонстрацій у закладах вищої освіти. Фізико-математична освіта: наук. журнал. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка. Вип. 4(30), 2021. С. 29–33.

Несмашний Є. О., Ткаченко Г. І., Герасимова К. В. Використання чисельних методів моделювання фізичних процесів в закладах вищої освіти. Вісник Криворізького національного університету: зб. наук. праць. Кривий Ріг : КНУ. № 48. 2019. С. 88–94.

Published

2025-05-27