INTEGRATIVE APPROACHES TO THE STUDY OF THE SERIES WITHIN THE LINES OF CONTINUITY IN THE SCHOOL COURSE OF MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-3

Keywords:

integration, continuity, methods of teaching mathematics, series, school course of mathematics

Abstract

The article is devoted to the problems of continuity in the teaching of mathematics, in particular, to the peculiarities of studying the topic «Numerical sequences» of the school course of mathematics in an inseparable connection with the study of series in higher education. The significance of the integrative approach, which contributes to the integrated assimilation of knowledge and the development of mathematical competencies of students and students, has been substantiated. An analysis of the methodological features of the formation of the concepts of “arithmetic progression”, “members of arithmetic progression”, “sum of n first members of arithmetic progression” with the use of geometric modeling, which allows not only to visualize mathematical concepts, but also to simplify the understanding of abstract ideas. The article considers methods of supplementing and enlarging didactic units that contribute to ensuring connections between the links of education. The authors note that the lack of a clear interaction between the concepts of “numerical sequence” and “function” in the school course of mathematics creates certain difficulties in the study of mathematical analysis in high school. The use of a graphical approach for the study of arithmetic and geometric series has been proposed, which makes it possible to analyze their regularities and convergence conditions. In the course of the study, numerical series were analyzed in the context of mathematical courses at different levels, and approaches to teaching this topic in domestic and foreign curricula were compared.During the study, the main difficulties in the study of numerical sequences were identified and methodological recommendations for overcoming them were proposed. The use of geometric models contributes to the formation of research skills and provides a practical orientation of the educational process. The proposed approaches can be used to improve curricula and methodological recommendations, which will ensure a more effective assimilation of numerical sequences in the context of the continuity of mathematical education.

References

Босовський М. В. Елементи математичного аналізу та проблема наступності. Didactics of mathematics: Problems and Investigations. 2005. Вип. 24. С. 127–132.

Ботузова Ю., Нічишина В., Ріжняк Р. Наступність методів навчання розв’язування математичних задач у школі та закладі вищої освіти: контекст інтегративного підходу. Фізико-математична освіта, 2022. Том 36. № 4. С. 16–25.

Соколенко Л. Роль наукових основ шкільного курсу математики у професійній підготовці вчителя. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 130. С. 214–219.

Михалін Г. О. Професійна підготовка вчителя математики у процесі навчання математичного аналізу. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2003. 320 с.

Михалін Г. О. Формування основ професійної культури вчителя математики у процесі навчання математичного аналізу : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2004. 37 с.

Математика. 5–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-6-9-klasiv. (дата звернення: 14.02.2025 р.)

Rеvеаl Аlgеbrа. Vоlumе 1. Mс Grаw Hіll Еduсаtіоn. 2020.

Навчальна програма з математики для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Профільний рівень. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi- dlya-10-11-klasiv. (дата звернення: 14.02.2025 р.)

Корольський В. В., Шокалюк С. В., Мельниченко Ю. А. Теоретично-Теоретично-методичні засади геометричного моделювання числових рядів. Фізико-математична освіта. 2018. Вип. 4(18). С. 81–89.

Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С. Алгебра: підруч. для 9 кл. Харків : Гімназія, 2017. 272 с.

Published

2025-05-27