THE ROLE OF DISCIPLINES IN THE SCIENTIFIC-SUBJECT CYCLE IN SHAPING THE PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE PHYSICS AND ASTRONOMY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-2

Keywords:

future physics and astronomy teachers, general competencies, professional competencies, scientific-subject training

Abstract

The article addresses the issues of finding ways and methods to improve the quality of forming professional competencies of future physics and astronomy teachers to overcome the crisis situation in teaching these essential subjects of the natural science education sector in secondary and higher educational institutions. It emphasizes the need to increase the state’s responsibility for the quality of physics and astronomy education. It is noted that, in most cases, the quality of professional activity of young teachers is influenced not by the lack of fundamental knowledge in physics or astronomy, but by the weak formation of components in the structure of pedagogical activity, including technological, methodological, psychological-pedagogical diagnostic, and scientific-research skills. It is proven that the formation of professional competencies of future physics and astronomy teachers should begin from the first stages of education in higher education institutions, gradually immersing students in the professional environment.It is specified that the best conditions for this are provided by disciplines included in the scientific-subject training cycle, particularly physics and astronomy, the study of which starts in the early years of study. It is confirmed that the use of the proposed approaches ultimately ensures the formation of harmoniously integrated general and professional competencies within the methodological system, which guarantees the achievement of goals not only in the teaching of physics and astronomy but also in the professional training of future teachers. It is stated that the implementation of educational and developmental tasks in physical and astronomical education, as well as the achievement of their strategic goals, can only be successfully realized if physics and astronomy teachers possess the normative qualities declared by the educational-professional programs, which are defined by the content of general and professional competencies.

References

Шут М., Благодаренко Л. Проблеми підготовки компетентного вчителя фізики в рамках реалізації проєкту «Нова українська школа». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 3. С. 432–439. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-3-432- 439

Шут М., Благодаренко Л., Січкар Т. Підвищення якості підготовки науково-педагогічних кадрів як ключова проблема у галузі фізичної освіти в Україні. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2024. № 30. С. 39–42. URL: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-577-586.

Заболотний В. Ф. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2010. № 16. С. 21–22.URL: https://doi.org/10.32626/2307-4507.2010-16.21-23

Гранат Р., Рокицька Г., Лозовецька В. Стан досліджуваності професійних компетентностей викладача астрономії. Науково-педагогічний журнал «Освітні обрії». 2023. № 1(56). С. 110–117. URL: http://hdl.handle.net/123456789/17822

Грудинін Б. О. Визначення рівня сформованості дослідницької компетентності учнів старших класів у процесі навчання фізики. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький, 2017. № 11(3). С. 27–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2016_22_9

Ніколаєв О. М. Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики у процесі навчання фізики : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика) / О. М. Ніколаєв; наук. конс. П. С. Атаманчук; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.

Миколайко В. Підготовка майбутнього вчителя фізики до формування дослідницької компетентності учнів із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій. Наукові записки Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 2023. № 5. С. 60–73. URL: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-60-73

Шевчук О. В. Формування фахових компетентностей майбутніх учителів фізики в процесі особистісно орієнтованого навчання на лабораторних практикумах. Наукові записки: Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки, 2015. 125. С. 162–169. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzped_2015_125_20

Published

2025-05-27