DIGITAL TECHNOLOGIES AND MEANS OF THEIR IMPLEMENTATION IN LABOR TRAINING OF OLD CLASSES STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-14

Keywords:

digital competence, project activity, digital technology, student, teacher

Abstract

The article is devoted to the problem of formation of digital competence of students in ZZSO in the process of labor training. The modern development of the information society requires effective approaches and the use of appropriate software tools to implement the tasks of preparing young people for existence in the context of comprehensive digitalization. It is the review of modern software products that can be used in technology lessons that this work is devoted to. Due to the fact that digital competence can be realized by applying approaches such as computer-assisted design, programming microcontrollers, working with 3D-printerami, using programs for data analysis, etc., the authors considered the capabilities of AutoCAD, Tinkercad, LEGO Mindstorms, Arduino, Microsoft Teams, Slack, Google Analytics, Tableau and examples of their implementation in technology lessons. Depending on the purpose of specific programs, they can be used for individual stages (types of work) of project activities of students or for the whole period of study. In addition, it is emphasized that the use of 3D printers allows students to translate their projects into real physical objects, which allows a deeper understanding of design and production processes. 3D printers can be used in industrial design projects, develop and prototype new products using appropriate 3D modeling programs and digital tools, which in turn requires an understanding of software products and the ability to effectively apply digital technologies to solve practical problems. Thus, the formation of digital competence, in particular in the lessons of technology, includes familiarity with digital tools (programs) for modeling, design, visualization and analytics (data processing, interpretation, optimization, etc.). Mastering such skills in addition to the technical development of students contribute to the development of critical thinking, ability to innovation and creativity, motivation for self-education and conscious choice of future profession.

References

Концепція Нової української школи. URL:// www.kmu.gov.ua /…/ukrainska-shkola-compressed.pd (дата звернення 20.08.2024).

Концепція розвитку цифрових компетентностей до 2025 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України № 167-р від 3 березня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення 20.08.2024).

Технології (Рівень стандарту та профільний рівень). Навчальні програми для 10-11 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення 20.08.2024).

Рябець С.І., Осика Д.О. Основні підходи в реалізації цифрових технологій в проєктно-технологічній діяльності старшокласників. «Цифрова гуманістика: Інформаційні технології та інформаційне моделювання на сучасному етапі розвитку суспільства»: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 4–5 червня 2024 року, м. Кропивницький, 2024. С. 84–86.

Гаврілова Л., Топольник Я. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання: наук. фах. вид. України. 2017. (№ 5). С. 1–14.

Гуцан Л. А. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Компетентнісний підхід у позашкільній (неформальній, додатковій) освіті. Визначення ключових компетентностей учнів у міжнародних та українських освітніх стандартах. URL: https://lib.iitta.gov.ua/2349/1/Gutsan_50025.pdf (дата звернення 18.04.24).

Калашникова Л.В., Руденко, Ю.Ю. Характеристика стадіальності впровадження компетентнісного підходу в освітню теорію та практику. Наукові записки. Серія: Психологія. 2. 2023, С. 29–38. URL: https://journals. cusu.in.ua/index.php/psychology/article/view/216 (дата звернення 20.04.24).

Капелюха А. Т. Методи навчання і прийоми формування інформаційно-цифрової компетентності. Оналйн ресурс Vseosvita. 2020. URL: https://vseosvita.ua/library/metodi-navcanna-i-prijomi-formuvannainformacijno-cifrovoi-kompetentnosti-298288.html (дата звернення 20.08.2024).

Коберник, О. М. Терещук А. І. Теорія і методика профільного технологічного навчання учнів в старшій школі: навч. посіб. Умань: ФОП. Жовтий, 2013. 365 с.

Стойка О. Я. Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів в умовах дистанційного навчання. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 2. С. 66–72. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-2-10.

Трифонова О.М. Методична система розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій у навчанні фізики і технічних дисциплін з закладах вищої освіти. МОН України; ЦДПУ ім. В. Винниченка. Кропивницький: ПП «Ексклюзів-Систем, 2019. 508 с.

Єременко Р. П. Застосування 3d прінтерів в навчальних закладах. URL: https://naurok.com.ua/zastosuvannya-3d-printeriv-v-navchalnih-zakladah-219477.html (дата звернення 20.08.2024).

Дудник А. Сучасний стан і перспективи використання цифрових технологій в освіті. Збірник матеріалів ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених «Наукова молодь-2023» (Київ, 21 листопада 2023 р.). К.: ЦП «КОМПРИНТ», 2023. С. 53–60.

Боско O. Упровадження STEM-проєктів в освітній процес закладів професійної освіти.2023. URL: https://binpo.com.ua/wp-content/uploads/2023.pdf (дата звернення 20.08.2024).

Мержевський Р. Можливості використання платформи Arduino у навчанні. Збірник тез наукових доповідей студентів. Том 3. Природничі науки. Бердянський державний педагогічний університет. 2020. С. 62–67.

Кривонос О.М. Платформа Andruino. Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. Черкаси, 2017. C. 223–225.

Кривонос О.М. Робототехніка в школі. Теорія і практика використання інформаційних технологій в навчальному процесі. К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2017. С. 90–91.

Кобиляцька М. Освітні платформи та сервіси для організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану. ДПТНЗ "Професійний аграрний ліцей" м. Кобеляки 2022. URL: https://binpo.com.ua/wp-content/uploads/2022/06/10.pdf (дата звернення 20.08.2024).

Фещук Ю., Симонович Н. Впровадження технології 3-D друку в процес трудового навчання та технологій. Освіта. Інноватика. Практика, 2022. 10(4). С. 42–47.

Рябець С., Рябець І. До питання цифрової візуалізації даних. Цифрова трансформація освіти та науки: матеріали ІІ Всеукраїнських науково-практичної конференції, 14–15 берез. 2024 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; Харків, 2024. С. 102–104.

Published

2024-12-03