PROJECT APPROACH IN TEACHING STUDENTS OF ETHNO-DESIGN EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE NATIONAL TRADITIONS OF THE UKRAINIAN PEOPLE
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-11Keywords:
technological education, labor training, educational attainment, ethnodesign, design, authentic traditions of the Ukrainian people, decorative and applied creativityAbstract
The article is devoted to the issue of the use of the project approach in the education of students of ethnodesign education in the context of the national traditions of the Ukrainian people. The article analyzes the relevance of preserving the cultural heritage of Ukrainians, especially in the conditions of modern challenges. Attention is paid to the issues of integration of national traditions into the educational process, in particular through the implementation of a project approach, which contributes to the formation of national identity, patriotism and active citizenship among young people. The main aspects of ethnodesign in the Ukrainian context are defined, in particular, the use of traditional ornaments, materials and techniques, as well as the color scheme, which reflect the cultural identity and historical heritage of the Ukrainian people. It is proven that the project approach, based on the integration of knowledge from various fields, helps to better understand and feel national traditions in the context of modern life, develops the creative abilities of young people and stimulates them to actively participate in cultural projects. The article also notes the importance of cooperation in project activities, which contributes to the development of communication skills, critical thinking and independence of education seekers. It is noted that this approach allows not only to get to know national traditions more deeply, but also to actively popularize them, which is an important element of preserving cultural heritage in the face of modern challenges. The relevance of the development of new educational components "Authentic traditions of the Ukrainian people" and "Design in the context of national traditions of the Ukrainian people" focused on the preservation and popularization of national traditions is proven.Their meaningful content will contribute to the formation of a deep understanding of one's own cultural identity, patriotism and responsibility for the preservation of cultural heritage among young people. It was concluded that the integration of national traditions into modern educational practices not only helps to preserve unique cultural heritage, but also increases the motivation of education seekers to actively study and popularize Ukrainian culture in a global context.
References
Афанасьєв Ю. Л. Етнодизайн у контексті націєтворення та глобалізації. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19. Т. 2. С. 143–147.
Бабенко Н. Б. Українські народні традиції, свята і обряди як прояви сімейної культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2013. № 2. С. 62–67.
Етнодизайн: Європейський вектор розвитку і національний контекст : зб. наук. пр. / редкол.: гол. ред. М. І. Степаненко, упоряд. і відп. ред. Є. А. Антонович, В. П. Титаренко й ін. Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2015. Кн. 2. 556 с.
Оршанський Л. Етнодизайн як інноваційний художньо-естетичний компонент технологічної освіти. Молодь і ринок. 2011. № 1. С. 38–41.
Волоський В. Етнодизайн-освіта у структурі професійної підготовки майбутніх учителів трудового навчання. Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції. Кн.2: зб. наук. праць. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2019. С. 27–31. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15139.
Гриценко Л., Срібна Ю. Особливості методики викладання освітніх компонентів художньо-дизайнерського спрямування майбутнім здобувачам вищої освіти. Витоки педагогічної майстерності: журнал / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2022. Випуск 29. С. 97–106. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.29.264263.
Стрілець О.В. До традицій етнодизайну: українська лялька-мотанка. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти: зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. Вип. 14 (19), Ч. 2. С. 244–247.
Кудря О. Особливості вивчення етнодизайну учнями на уроках трудового навчання. Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції. Кн. 3: зб. наук. праць. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2019. С. 457–458. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15431.
Коберник О. М. Проективна технологія: можливості застосування в освіті. Педагогіка вищої та середньої школи. Кривий Ріг, 2012. Вип. 36. С. 15–18.
Оршанський Л. В. Метод проєктів у системі підготовки сучасного вчителя трудового навчання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2010. № 3, С. 124–133.
Студентська молодь у рамках проєкту «Різдво Разом» завітала на факультет технологій та дизайну. URL: http://pnpu.edu.ua/news/studentska-molod-u-ramkah-proyektu-rizdvo-razom-zavitala-nafakultet-tehnologij-ta-dyzajnu.html.