«MATHEMATICS IN STEM PROJECTS» AS AN ELECTIVE DISCIPLINE IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-10

Keywords:

STEM education, mathematics teaching, future teachers' training, digital technologies, project activities, integrated course, elective discipline

Abstract

Training of future specialists in STEM education, practical directions of STEM education implementation is an urgent problem. The object of the study is the professional training of students of higher pedagogical education institutions. The purpose of the study is the practical implementation of the formation of STEM competencies of higher education students through the introduction of integrated courses. The article analyzes the existing model curricula of interdisciplinary STEM courses for general secondary education institutions, highlights the possibilities of using existing STEM technologies in teaching mathematics. The content for the elective discipline “Mathematics in STEM projects”, appropriate methods, means and forms of work are characterized. The results of the implementation of the developed methodological support are presented. Students majoring in 016.01 Special Education (Speech Therapy); 014.04 Secondary Education (Mathematics), Additional Informatics; 242 Tourism and Recreation collaborated in the process of teaching mathematics. The advantages and problems of joint teaching of mathematics to students of different specialties are outlined in the article. Based on the results of the training and the survey, the hypothesis of increasing the level of students' STEM competencies was confirmed. In teaching, it is important to motivate and stimulate students to engage in educational, cognitive, and research activities, implement STEM projects in teaching, use ICT to ensure visibility and research orientation of mathematics teaching, and use individual and group coaching. In the course of training, the principles of scientificity and accessibility, development, integration, cognitive activity, individuality, research and practical orientation, interconnections between theory and practice, independence and activity, interactivity, and awareness should be followed.

References

Міжгалузеві інтегровані курси: модельні навчальні програми «STEM» для закладів загальної середньої освіти. Київ : Інститут модернізації змісту освіти. 2024. URL: https://imzo.gov.ua/model-ninavchal-ni-prohramy/mizhhaluzevi-intehrovani-kursy/.

Balyk N., Barna O., Shmyger G., Oleksuk V. Model of Professional Retraining of Teachers Based on the Development of STEM Competencies. Proceedings from the ICTERI 2018 ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Vol. II, 2018. 318–331. URL: http:// ceurws.org/Vol-2104/paper_157.

Засєкіна Т., Василашко І., Коршунова О. Освітня програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників «STEM-школа: організація освітнього процесу в системі інтегрованого навчання». Київ : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». 2024. 18 с.

Morze N., Strutynska O. STEAM competence for teachers: features of model development. E-learnng in the Time of COVID-19. Katowice–Cieszyn. 2021. pp. 187–198. https://doi.org/10.34916/el.2021.13.16.

Felder R. M., Brent R. Teaching and learning STEM (a practical guide). San Francisco : Jossey-Bass A Wiley Brand. 2016. 337 p.

Мелентьєв О. Б. SТЕМ-освіта в закладах загальної середньої освіти : навч. посіб. Умань : Уманський держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. 2023. 220 с.

Крамаренко Т. Г., Пилипенко О. С. Математика в STEMі: навч.-метод. посіб. Кривий Ріг : Криворізький держ. пед. ун т, 2023. 274 с. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7849.

Ботузова Ю. В. Особливості використання STEM-технологій в навчанні математики. Науковi записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2017. Випуск 12 (I). С. 3–8.

Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів : методичні рекомендації / Н. І. Поліхун, К. Г. Постова, І. А. Сліпухіна, Г. В. Онопченко, О. В. Онопченко. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. 80 с.

Пікалова В. В. Використання пакету GeoGebra як інструмента реалізації концепції STEM-освіти у процесі підготовки майбутніх учителів математики : дис. … канд. пед. наук : 13.00.10. Кривий Ріг, 2021. 266 с.

Abar C., Vieira de Almeida M., Zsolt L. Arts and mathematics: GeoGebra focused on isometric transformations. Journal of Mathematics and the Arts. 2024. https://doi.org/10.1080/17513472.2024.2365361.

Шакун Н., Зівенко О., Сальник І. Використання інтерактивних технологій у STEAM-освіті: переваги та виклики. Вісник науки та освіти. 2023. № 6. С. 646–656. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-6(12)-646-656.

Донець Н., Донець І., Трифонова О. Формування складових елементів STEM-компетентності учнів під час вивчення фізики засобами цифрових технологій. Наукові записки. 2023. № 2. С. 20–25.

Published

2024-12-03