IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF DEVELOPMENT OF CREATIVE THINKING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-8

Keywords:

thinking, creativity, creative thinking, education seeker, student, interactive learning technologies

Abstract

The article is devoted to the study of the problem of the development of creative thinking. The essence of the concepts "creativity", "creative", "thinking" in the general sense and as terms of psychology, philosophy, pedagogy is considered. The search for the peculiarities of creative thinking and the possibilities of pedagogical influence on its development was carried out. The most interesting modern scientific approaches to the essence, nature of emergence, components and stages of creation of creative thinking are demonstrated. The actual understanding of the concept of "creative thinking" based on dictionary articles is presented. It was found that creative thinking is one of the types of thinking process, the result of which is the identification of a person's intellectual abilities, his creative potential, the level of acquired knowledge and the ability to operate on them in solving actual problems using alternative, non-template methods. Among the scientific approaches to creative thinking, the definition of the authors of the PISA study is highlighted. Attention is focused on interactive approaches to the organization of the educational process, which ensure the active nature of the interaction of the participants of the educational process on the basis of cooperation and co-creation. The result of interactive learning technologies is noted, which is achieved due to the focus on the activity approach, the focus on the independent search for ways to solve a certain situation, the promotion of moving away from the "blind" translation of knowledge to the analysis of information and the generation of one's own position. Interactive learning technologies used for the development of creative thinking of students are considered, such as: the case method, training, group discussion, role-playing and business games, mind mapping, the "6 thinking hats" method, and the project method.

References

Future of Jobs Report, 2023. INSIGHT REPORT, MAY 2023. URL : https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf (дата звернення: 01.08.2024).

Іванова О.А. Розвиток критичного мислення студентів під час вивчення природничих дисциплін. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 67. Т. 1. С. 85–89. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/67/part_1/67-1_2024.pdf

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. та голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. VIII. 2005. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0000989 (дата звернення: 01.08.2024).

Академічний тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/ (дата звернення: 01.08.2024).

Велика українська енциклопедія. URL: http://vue.gov.ua (дата звернення: 01.08.2024).

Мислення. Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki / Мислення (дата звернення: 01.08.2024).

Філософський енциклопедичний словник / гол. ред В.І. Шинкарук та ін. Київ : Абрис, 2002. 742 с. URL: https://archive.org/details/filosofskyi_entsyklop/mode/2up (дата звернення: 01.08.2024).

Сучасний тлумачний психологічний словник / уклад. В.Б. Шапар. Xарків : Прапор, 2007. 640 с. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/427530.pdf (дата звернення: 01.08.2024).

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Словник іншомовних слів / уклад.: С.М. Морозов, Л.М. Шкарапута. Київ: Наукова думка, 2000. 680 с.

Вовчаста Н., Байрамова О., Чорна Г. Розвиток навичок креативного мислення у здобувачів вищої освіти. Український педагогічний журнал. 2022. № 1. С. 87–97. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/590 (дата звернення 01.08.2024).

Волкова С.Г., Тулякова К.Р., Мелешко І.В. Критичне та креативне мислення як рушійна сила для створення майбутнього успішного спеціаліста. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 56. Т. 1. С. 154–156. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/56/part_1/32.pdf (дата звернення 01.08.2024).

Гульбс О.А., Діхтяренко С.Ю., Кузьміна В.Ю. Формування креативності студентів психологів в процесі навчання. Психологічний журнал. 2021. № 6. С. 23–33. https://doi.org/10.31499/2617-2100.6.2021.229291 (дата звернення 01.08.2024).

Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Ґенеза поняття «креативна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С. 3–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2017_58_3 (дата звернення 01.08.2024).

Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Креативне освітнє середовище як чинник формування готовності студентів технічних університетів до виявлення креативної компетентності у професійній діяльності. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2018. № 1. С. 102–107. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2018_1_18 (дата звернення 01.08.2024).

Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Підготовка студентів технічних університетів до виявлення креативної компетентності у професійній діяльності: автореф. дис. канд. пед наук: 13.00.04 / ВНЗ «Університет імені Альфреда Нобеля». Дніпро, 2018. 20 с. URL: https://old.duan.edu.ua/images/head/Science/UA/Academic_Council/K_08_120_02/22924.pdf (дата звернення 01.08.2024).

Задорожнюк Н.О. Креативність як підґрунтя розвитку підприємництва (на прикладі ІТ-сфери України). European Journal of Economics and Management. 2019. Vol. 5, Issue 1. С. 148–153. URL: https://eujem.cz/wp-content/uploads/2019/eujem_2019_5_1/20.pdf (дата звернення 01.08.2024).

Лунячек В.Е. Формування креативного мислення студентів у процесі професійного навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2018. № 61. С. 112–120. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2018_61_14 (дата звернення 01.08.2024).

Міненко О.О., Мамчур І.В. Дивергентне мислення як складова особистісно-професійних якостей управлінського консультанта. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. Т. 34 (73) № 4. С. 26–32. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2023/5.pdf (дата звернення 01.08.2024).

Павлюх В.В. Розвиток креативності в учнів різного віку. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2023. 72 с.

Передерій О. Розвиток креативного мислення старшокласників як пріоритетний напрямок діяльності сучасної української школи. Наука і освіта. 2018. № 11–12. С. 16–24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2018_11-12_5 (дата звернення 01.08.2024).

Рябовол Л.Т. Креативність як предмет психолого-педагогічних досліджень вітчизняних вчених. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка].Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 190. С. 42–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2020_190_10 (дата звернення 01.08.2024).

Степаненко О.К. Розвиток креативного мислення учнів на уроках зарубіжної літератури. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. Т. 2. С. 46–49. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_2/11.pdf (дата звернення 01.08.2024).

Яковишина Т.В., Шалівська Ю.В. Трансформація поняття «креативність» у контексті реформування педагогічної освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10. Т. 2. С. 39–43. URL : http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/3818/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf (дата звернення 01.08.2024).

PISA-2021: рамковий документ щодо оцінювання креативного мислення (чорновий варіант, третя редакція) / перекл. з англ. К. Шумової ; наукове редагування Т. Вакуленко, В. Терещенко ; переднє слово та додатки А й Б Т. Вакуленко, В. Терещенко. Київ : Український центр оцінювання якості освіти, 2022. 131 с. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/867/86784/PISA-2021_ramkovyj-dokument.pdf (дата звернення: 01.08.2024).

PISA-2022: рамковий документ щодо оцінювання креативного мислення. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA20in20focus_122-d183d0bad180_d0b3d0bed182d0bed0b2d0b8d0b9.pdf (дата звернення: 01.08.2024).

Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі : навчально-методичний посібник. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с. URL: https://www.pedagogic-master.com.ua/2022/Volkova_1.pdf (дата звернення: 01.08.2024).

Published

2024-12-03