THE IMPACT OF DESIGN-ERGONOMIC LEARNING SPACES ON CULTIVATING INNOVATIVE TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-2Keywords:
ergodesign, design-ergonomic learning environment, innovative culture, instructorAbstract
Modern education demands that educators not only transfer knowledge but also develop students' creative abilities, critical thinking, and innovation skills. One of the key factors influencing the formation of an innovative culture among teachers is a design-ergonomic learning environment. This article focuses on analyzing the impact of a learning environment, designed in accordance with the laws of design ergonomics, on the quality of the educational process. A correlation has been identified between the organization of the subject environment in educational classrooms and the development of competencies of students of pedagogical specialties, in particular, 014.10 Secondary Education (Technologies), 015.36 Professional Education (Technology of Light Industry Products), and 015.00 Professional Education (Design). The significant impact of a design-ergonomic environment is due to its broad sphere of influence on personality formation. As a result of the study, the authors have identified the information-technological, spatial-material, and socio-personal components of the design-ergonomic space, and have also analyzed these key elements using the example of the material and technical base of the faculty of technologies and design. The role of each element in the formation of the innovative culture of future teachers is revealed. It was found that the selection of technical equipment, the use of modern software for training competitive specialists, the creation of an interior and exterior in accordance with anthropometric requirements, active social interaction, and well-coordinated communication processes of educational process participants have a significant impact on the quality of the educational process organization and the formation of a favorable learning environment. It has been established that such environmental components as physical space, social interactions, and information resources contribute to the development of creativity, critical thinking, motivation for innovative activities, and increase the overall satisfaction of teachers with their work. Thus, the educational space organized according to the requirements of a design-ergonomic learning environment contributes to the formation of an innovative culture among students, creating conditions for the realization of the creative potential of educational process participants.
References
Дубасенюк О. А. (Ред.). Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: зб. наук.-метод. пр. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2014. С. 12–28.
Proceedings of the IEA 2000 HFES 2000 Congress. July 29 – August 4, 2000. San Diego, California USA (CD).
Гриньова М. В., Кононова М. М. Саморегуляція навчальної діяльності та професійний розвиток студентської молоді: монографія. Полтава: Астрая, 2021. 384 с.
Борисова Т. Інноваційні підходи до реалізації технологій ергодизайну в закладах освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 9–14.
Атаманчук Н. М., Яланська С.П. Реалізація технологій ергодизайну в закладах вищої освіти: синергетичний підхід. Технології здоров’язбереження: теорія і практика: колективна монографія / за заг. ред. професора Л.М. Рибалко. Полтава : НУПП, 2022. С. 88–94.
Буров А. Ю. Ергодизайн = ергономіка + дизайн чи нова дисципліна? Технічна естетика і дизайн. Вип. 1 Київ : Віпол, 2001, С. 51–55.
Гервас О. Ергономіка. Основи ергодизайну. Навчально-методичний посібник. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2016. 210 с.
Голобородько В.М., Свирко В.О., Рубцов А.Л. Ергодизайн як методологічна стратегія сучасної дизайн-ергономічної діяльності. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2013. № 2. С. 23–26.
Пагута М. Ергодизайн як складова професійної підготовки майбутнього вчителя трудового навчання. Актуальні проблеми і перспективи трудової підготовки молоді. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції 19–20 жовтня 2007 р. Тернопіль : ТНПУ імені Володимира Гнатюка. 2007. 111 с. С. 63–64.
Карапузова Н.Д., Починок Є.А., Помогайбо В.М. Основи педагогічної ергономіки: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Академвидав, 2012. 201 с.
Ашеров А.Т., Коваленко О.Е., Сажко Г.І. Методи і моделі формування ергономічних знань та умінь у майбутніх інженерів-педагогів. Харків : УІПА, 2006. 192 с.
Zeng L., Proctor R.W., Salvendy G. Creativity in Ergonomic Design: A Supplemental Value-Adding Source for Product and Service Development. Hum Factors. 2010. Vol. 2(4). P. 503–525.
Бурчак С. Генеза проблеми креативності в психолого-педагогічній науці. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 14–19.
Купчик Р. М. Ергодизайн – новий метод проектної діяльності. Український державний лісотехнічний університет: Науковий вісник. 2004. Вип. 14.1. С. 241–244.
Лігоненко Л. О. Дизайн-менеджмент як методологія пошуку та впровад-ження інновацій. Академічний огляд. 2020. Вип. 2 (53). С. 64–75.
Брич В. Я., Корман М. М. Креативний менеджмент: підручник (для вивч. дис-ципліни студ. денної та заочної форм навч. екон. спец.). Тернопіль : ТНЕУ, 2018. 220 с.
Kulyk Y., Kravchenko L., Blyzniuk M., Chystiakova L., Orlova N., Bukhun A. Pedagogical Technologies for Competent Training of Teachers in Ukrainian Professional Education. INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATION AND INFORMATION TECHNOLOGIES. 2022. Volume 16. Pp. 29–38. https://www.doi.org/10.46300/9109.2022.16.3.