IMPLEMENTATION OF SATELLITE MONITORING TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF TRAINING GEOGRAPHY TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-1-7

Keywords:

satellite monitoring, satellite monitoring technologies, remote sensing of the Earth, geography teacher.

Abstract

The article analyzes the peculiarities of implementing satellite monitoring technologies in the process of training geography teachers. The author's experience in the development of specialized training courses “Fundamentals of remote sensing of the Earth”, “Practicum on the basics of remote sensing of the Earth”, the use of satellite monitoring technologies during the teaching of the courses “General Earth Science”, “Meteorology and Climatology”, “Hydrology” at the Central Ukrainian State University is disclosed named after Volodymyr Vinnichenko. The main focus is on the most effective repositories of satellite images EO Browser, Google Earth and the online platform for visualization of geographic data Giovanni. The most important educational and scientific tasks in geography, which can be solved with the help of satellite monitoring technologies in higher and secondary schools, have been formed. The main technological toolkit of researched resources for viewing and analyzing satellite images is disclosed. Examples of the use of satellite monitoring technologies during the study of certain geographic disciplines and conducting research are given. It has been proven that, using satellite monitoring technologies, students of higher education learn to find, diagnose, and classify various geographic objects, phenomena, and processes, determine their quantitative parameters, establish patterns of formation and distribution, identify relationships, and predict changes. The involvement of satellite monitoring technologies in the educational process allows you to save time, money, other material means of education, consolidate theoretical knowledge and develop practical skills. Satellite monitoring technologies in the process of training geography teachers ensure the formation of information and digital, environmental competences and competences in the field of natural sciences, engineering and technology.

References

Аналіз космічних знімків у геоінформаційних системах : робочий зошит. Ч. 2 / С. М. Бабійчук та ін. ; за ред. С. О. Довгого. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2021. 224 с.

Використання ГІС-технологій для формування предметних компетентностей студентів спеціальності «Середня освіта (Географія)» / В. В. Лета та ін. Науковий журнал Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій «Інноваційна педагогіка». 2022. Вип. 45. С. 279−282.

Дистанційне зондування Землі: аналіз космічних знімків у геоінформаційних системах / С. О. Довгий та ін. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. 268 с.

Король О. М. Впровадження ІТ та ГІС технологій у процес підготовки студентів географічних спеціальностей (на засадах диференційованого підходу). Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. 160 с.

Основи дистанційного зондування Землі : робочий зошит. Ч. 1 / С. М. Бабійчук та ін. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. 122 с.

Основи дистанційного зондування Землі: історія та практичне застосування / С. О. Довгий та ін. Київ : НАПН України, 2019. 316 с.

Пересадько В. А., Сауленко О. С., Байназаров А. М. Історія і перспективи застосування геоінформаційних систем у навчальному процесі з географії. Науковий журнал Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна «Проблеми географічної освіти та картографії». 2019. Вип. 30. С. 81−93.

Робочий зошит з основ дистанційного зондування Землі. Ч. 3. Обробка та аналіз супутникових знімків на платформі Google Earth Engine / С. М. Бабійчук та ін. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2023. 200 с.

Світличний О. О., П’яткова А. В., Муркалов О. Б. Геоінформаційні технології в географії – освіта, наука та практична діяльність. Вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Серія «Географічні та геологічні науки». 2022. Т. 27. Вип. 2 (41). С. 67−82.

Федосенко І. Ю., Король О. М. Використання ГІС-технологій на уроках географії в старших класах. Актуальні проблеми дослідження довкілля : матеріали Х Міжнародної наук. конф., м. Суми, 25–27 травня 2023 р. Суми, 2023. С. 324−326.

Холошин І. В. Педагогічна геоінформатика. Геоінформаційні системи : навчальний посібник. Кривий Ріг, 2016. 175 с.

Нова українська школа : веб-сайт. URL: https://nus.org.ua/ (дата звернення: 22.01.2024).

Про охорону земель : Закон України від 19 червня 2003 р. № 962-IV. Дата оновлення: 18 травня 2023 р. / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/962-15#Text (дата звернення: 10.02.2024).

Giovanni-NASA : вебсайт. URL: https://www.earthdata.nasa.gov/technology/ giovanni (дата звернення: 06.02.2024).

Google Earth : вебсайт. URL: https://earth.google.com/web/ (дата звернення: 28.01.2024).

Sentinel-hub EO Browser : вебсайт. URL: https://apps.sentinel‐hub.com/ eo‐browser/ (дата звернення: 12.02.2024).

Published

2024-05-08