DIDACTIC CAPABILITIES OF CLOUD SERVICES FOR CREATING INTERACTIVE EXERCISES IN THE PROCESS OF TEACHING GEOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-1-6Keywords:
cloud technologies, cloud services, interactive exercises, didactic opportunities, geography learning process, etc.Abstract
The article highlights the didactic possibilities of using cloud services to create interactive exercises in the process of teaching geography. Emphasis is placed on the fact that the use of such exercises contributes to the activation of educational and cognitive activities and increasing the interest of students in the subject. The interface, advantages and disadvantages of Kahoot, Seterra Geography Games, LearningApps, Baamboozle, HP5, Blooket, Wordwall, etc. services were analyzed. The possibilities and features of their application in the process of teaching geography are revealed. Special attention is paid to those exercise templates that allow students to organize their work with the map. It was established that cloud services enable the teacher to form not only theoretical knowledge, but also geographical images; visualize geographic information; influence the emotional sphere by means of audio accompaniment; apply interesting interactive exercises and introduce elements of gamification into the educational process. Conclusions and generalizations are made by the authors on the basis of their own development of interactive exercises with the help of constructors built into web resources. It was concluded that the use of cloud services to create interactive exercises allows the teacher to make the learning process dynamic, organize an instant survey of students in an interesting way, improve map knowledge and form spatial representations, consolidate knowledge of geographic terminology, develop logical thinking, attention and memory. Cloud technologies allow teachers to diversify teaching methods by using virtual tours, geographic games, quizzes, tests, etc. In the future, there is a need to study the impact of the use of online interactive exercises on the quality of the educational process and its results.
References
Одайник С. Використання хмарних технологій в управлінні загальноосвітніми навчальними закладами. Нова педагогічна думка. 2016. № 4. С. 103–107.
Борейко О. Хмарні сервіси. URL: https://www.slideshare.net/ssuserf405bc/ss-79608164 (дата звернення: 18.02.2024).
Маслова Н. М., Мирза-Сіденко В. М. Методичні аспекти проведення онлайн-уроків географії з курсу «Географія: регіони та країни». Інтеграція фундаментальних та прикладних досліджень в географічній, екологічній та хімічній освіті. Умань : Візаві, 2022. С. 77–82.
Лотоцька А., Пасічник О. Організація дистанційного навчання в школі: методичні рекомендації. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf (дата звернення: 18.02.2024).
35 інструментів для дистанційного навчання – добірка НУШ. Нова українська школа. URL: https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlya-dystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/ (дата звернення 12.11.2022).
Биков В. Ю., Гуржій А. М., Гапон В. В., Плескач М. Я. Інформатизація і комп’ютеризація загальноосвітніх навчальних закладів – 20 років. Комп’ютер у школі та сім’ї. Київ : Навчальна книга, 2014. № 5. С. 3–11.
Вакалюк Т. А. Хмарні технології в освіті : навч.-метод. посіб. для студентів фізико-математичного факультету. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2016. 72 c.
Литвинова С. Г. Етапи, методологічні підходи та принципи розвитку хмароорієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2014. № 4 (116). С. 5–11.
Морзе Н. В. Педагогічні аспекти використання хмарних обчислень. Інформаційні технології в освіті. Київ : Вища школа, 2011. № 9. С. 20–29.
Ткачук Г. В. Хмарні технології: аналіз, перспективи, реалізації. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. № 2. С. 40–43.
Король О. М., Корнус О. Г., Корнус А. О., Данильченко О. С. Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках географії в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання природничо-математичної освіти. 2021. Випуск 1 (17). С. 177–188.
Мірошник Л. П. Формування предметних компетентностей на уроках географії через хмарні технології та інтернет-сервіси. URL: https://naurok.com.ua/formuvannya-predmetnih-kompetentnosteyna-urokah-geografi-cherez-hmarni-tehnologi-ta-internet-servisi-27546.html.
Покась Л. А., Сахарова А. І. Використання online-сервісів для навчання географії у профільній школі. URL: https://lib.iitta.gov.ua/721228/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D1%81%D1%8C..pdf (дата звернення: 19.02.2024).
Bondarenko O. V., Pakhomova O. V., Zaselskiy V. I. The use of cloud technologies when studying geography by higher school students. CEUR Workshop Proceedings. 2018. Vol. 2433. Р. 377–390.
Назаренко Т. Г. Диджиталізація на уроках географії. URL: https://tinyurl.com/ncv9e3hx (дата звернення: 19.02.2024).
Маслова Н. М., Мирза-Сіденко В. М. Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках географії як спосіб підвищення рівня пізнавальної активності учнів. Наукові записки. Випуск 185. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. С. 135–140.
Kahoot! Learning games. Make learning awesome! URL: https://kahoot.com/.
Seterra Geography Games. URL: https://www.seterra.com/.
LearningАpps. Географія. URL: https://learningapps.org/index.php?category=6&s=.