FORMATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE OF FUTURE TEACHERS OF ECONOMIC DISCIPLINES IN A FOREIGN LANGUAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-1-3

Keywords:

future professional activity, teacher, foreign language, economic disciplines, emotional intelligence, emotions, foreign language educational discussion.

Abstract

The article considers the need for the formation of emotional intelligence as one of the leading personal and professional attributes of future teachers of economics in English. An analysis of domestic and foreign research on the phenomenon of emotional intelligence was carried out, on the basis of which the feasibility of using interactive teaching methods, in particular foreign language educational discussions, creating a self-image in the process of involving students in research activities for the formation of emotional intelligence of students majoring in "Professional Education (Economy)" was determined. The use of educational conversation methods and interactive teaching methods, in particular foreign language discussion, made it possible to conduct a study of the causes of positive and negative emotions of students during preparation for foreign language speech and presentations. It was found that negative emotions were caused by the need to repeatedly practice the correct pronunciation of sounds and perform routine work on learning mandatory language clichés, which many students found quite boring and burdensome. However, as the results of the survey show, the gradual satisfaction with one's own achievements contributed to the transformation of negative emotions into positive ones, which can be considered as the significant stage of the formation of emotional intelligence of future teachers of economic disciplines in a foreign language, since routine work is always a component of teaching activities. Further studies have proven that students' knowledge of themselves, the situation around them, their own feelings and emotions and the emotions of communication partners, the manifestation of empathy leads to awareness of the importance of controlling and adjusting emotions to achieve mutual understanding. Therefore, the use of a foreign language educational discussion to debate professional scientific and practical issues, during which a variety of emotions and spontaneous feedback between the interlocutors arises, can be considered an effective method of self-regulation, creating the self-image of a self-confident individual, able to know his emotions and recognize their influence on others and the formation of emotional intelligence of future teachers of economic disciplines in a foreign language.

References

Андрійко І. Ф. Розвиток емоційного інтелекту на заняттях з іноземної мови. Інновації в освіті: сучасні підходи до професійного розвитку вчителів іноземних мов [Електронний ресурс]: матеріали VII Міжн. Наук.-практ. Конференції, м. Ніжин (27–28 вересня 2019 р.). Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2019. С. 110–112. URL: http:/lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/1199 (дата звернення 27.06.2022).

Журавльова Л. П., Шпак М. М. Емпатія як психологічний механізм розвитку міжособистісного емоційного інтелекту. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (25), Issue: 49, 2015. www.seanewdim.com. URL: http://eprints.zu.edu.ua›file (дата звернення 27.06.2022).

Іщенко О. В. Діалогічне мовлення як засіб розвитку емоційного інтелекту при вивченні іноземних мов у вищих навчальних закладах. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія». Острог Вид-во НаУОА, 2018. Вип. 2 (70), червень. С. 84–86.

Освітньо-професійна програма «Англійська мова в економіці та бізнес-освіті», перший (бакалаврський) рівень, спеціальність 015 «Професійна освіта (Економіка)». https://drive.google.com/file/d/14N3mybAPoN4ogVxOGtPiyFYlmLfniP7k/view.

Перетятько Л. Г. Аналіз емпатії та темпераменту як компонентів педагогічної діяльності / Л. Г. Перетятько, Н. О. Юдіна. Психологія і особистість. 2017. № 1. С. 146–154. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psios_2017_1_14.

Цвєткова Г. Г. Емоційний інтелект: ментальна основа професійного самовдосконалення викладача вищої школи. Наука і освіта. 2017. № 8. С. 49–59. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2017_8_9.

Чава Г., Нородовська О. Розвиток емоційного інтелекту студентів закладів вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 35, том 6, c. 256–261. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/35_2021/part_6/40.pdf.

Daniel Goleman Emotional intelligence a Bantam Book PUBLISHING HISTORY. The 10th Anniversary Edition. https://asantelim.files.wordpress.com/2018/05/daniel-goleman-emotional-intelligence.pdf.

Emotional intelligence. From Wikipedia, the free encyclopedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence.

Mayer J.D., Di Paolo M., Salovey P. Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli : a component of emotional intelligence. Journal of Personality Assessment. 1990. Vol. 54. Nо. 3, 4. P. 772–781. DOI: https://doi.org/10.1080/00223891.1990.9674037 (дата звернення 27.06.2022).

Published

2024-05-08