THE USE OF MENTAL CARDS AS A MEANS OF VISUALIZATION IN THE PROCESS OF TEACHING COORDINATION CHEMISTRY
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-1-2Keywords:
visualization, educational process, coordination chemistry, mind maps, learning efficiency, innovative technologies, implementation in educational practice.Abstract
The article is dedicated to implementing the technological cycle of creating mind maps and various visualization techniques in the educational process of studying the educational component “Coordination Chemistry”. During the study of this discipline, students develop an understanding of coordination compounds as a class of substances fundamentally different from organic and inorganic compounds; the main types of reactions involving coordination compounds and the peculiarities of their occurrence; knowledge of the structure and chemical bonding in complex compounds, methods of synthesis, identification, and application of coordination compounds. The article discusses various types of printed and electronic visualization methods, as well as programs that can be used to enhance the effectiveness of teaching coordination chemistry. The main attention is paid to the application of mind maps in the educational process of studying coordination chemistry. This method is chosen for its simplicity and accessibility for the initial level of mastering techniques for constructing visual material aimed at student comprehension. Its purpose is to create a concept of understanding and structuring the flow of information received by students in the educational component “Coordination Chemistry”. The presented visualization method is basic and suitable for students and faculty who are encountering the idea of constructing visual models of mind maps for the first time. The authors set themselves a number of scientific and practical tasks aimed at strengthening the implementation of visual material in educational practice on a regular basis. The introduction of visualization is possible in case of a positive dynamics from the use of the presented techniques, which is confirmed by practice. Among the tasks set before the authors were: analysis of theoretical and practical material on the use of visual concepts in the educational process, studying the positive and negative aspects of using this teaching methodology, studying the structure and plan of compiling reference abstracts or reference schemes of laboratory work using mind maps for students based on the educational component “Coordination Chemistry”.
References
Buzan T., Buzan B. The Mind Map Book. New York: Pengiun Books USA. 1994.
Farrand P., Fearzana H., Hennessy E. The efficacy of the «mindmap» study technique. Medical Education. 2002. Issue 36.
Вітюк В. В., Лякішева А. В. Інтелектуальні карти як засіб формування правописної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Том 74, № 6. С. 111–126. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.3224.
Колтунович Т., Поліщук О. Використання ментальних карт як засобу візуалізації у процесі викладання соціальної психології. Молодий вчений. 2019. № 7.1 (71.1), С. 19–26. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/7.1/5.pdf/.
Оксентюк Н. В. Можливості застосування ментальних карт у навчальному процесі. Технології навчання : науково-методичний збірник, Рівне : НУВГП. 2015. Випуск 15. С. 194–208 URL: https://ep3.nuwm.edu.ua/3668/1/%D0%9E%D0%BA%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8E%D0%BA.pdf/.
Орда О. Ф., Новицька Д. Є. Інтелект-карти як ефективний метод навчання іноземної мови майбутнього інженера. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020 Т. 31 (70) № 4, С. 230–234. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.4/36/.
Перегудова В. Mind map як засіб візуалізації технологічних процесів. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 3. С. 88–97. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2020-1-3-88-97.
Романовська О. О. Застосування методу інтелект-карт в підготовці магістрів освітніх наук. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2019. № 3. С. 28-37. DOI: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.3.03.
Романовський О. Г., Гриньова В. М., Резван О. О. Ментальні карти як інноваційний спосіб організації інформації в навчальному процесі вищої школи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 64, № 2. С. 185–196. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v64i2.2187.
Спірін О. М., Вакалюк Т. А. Хмаро орієнтовані інтелектуальні карти як засіб інформаційно-аналітичної підтримки професійної діяльності викладача. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2018. С. 227–234.
Терещенко Н. В. Інтелект-карти – сучасні інноваційні соціальні технології навчання в системі освіти. Вчені записки : зб. наук. пр. Київ : КНЕУ. 2012. Вип. 14. Ч. 1. С. 139–145.