PROFESSIONAL CERTIFICATION OF TEACHERS IN UKRAINE: PROBLEMS AND PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-2-4

Keywords:

educational process, European integration, competences, harmonization, quality of education

Abstract

The article examines the issue of professional certification of teachers in the context of European integration. Its expediency is proved. The current stage of society's development is characterized by the emergence of new professions and the transformation or disappearance of others, which necessitates the constant updating of professional skills. Accordingly, teachers need to constantly update the educational trajectory to meet the needs of society, skills in organizing and methodology of the educational process. In the European space, the practice of professional certification is widespread. Certification aims to motivate teaching staff to continuous professional development and enable educational institutions to choose teaching staff on the labour market who will ensure the quality of educational services. Despite a number of advantages, the widespread introduction of professional certification of pedagogical staff in the educational process is hampered by unresolved problems: the procedure for professional certification of pedagogical staff is not regulated at the legislative level. The Law of Ukraine "On Education" and the Regulation on the Certification of Pedagogical Workers are the current documents that stipulate certain issues of certification of pedagogical workers, and the norms of these normative documents should be the basis for the development and implementation of the regulatory support for the professional certification of pedagogical workers in Ukraine. The use of the mechanism of professional certification of pedagogical staff will minimize the risks of the educational institution in terms of staffing and the quality of its educational services. With regard to pedagogical staff, the introduction of a certification mechanism will create the basis for the use of labour potential from graduates of higher education institutions or pedagogical staff who have not been engaged in pedagogical practice but have a sufficient professional level and desire to join it.

References

Society 5.0. A people centric super - smart society Hitachi – U Tokyo Laboratory. Singapore: Springer, 2020. 177 p. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-15-2989-4 (дата звернення: 29.06.2023 р.).

Шваб Клаус Четверта промислова революція. Формуючи четверту промислову революцію / Переклад Н. Климчук. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного дозвілля», 2019. 416 с.

Цілі сталого розвитку. URL: https://mon.gov.ua/ua/nauka/innovacijna-diyalnist-ta-transfer-tehnologij/analitichni-materiali/cili-stalogo-rozvitku (дата звернення: 29.06.2023 р.).

Україна на шляху до ЄС: реалії і перспективи. Національна безпека і оборона. № 1-2, 2022 URL: https://razumkov.org.ua/images/journal/NSD187-188_2022_ukr_full.pdf (дата звернення: 29.06.2023 р.).

Ільєнко А.В., Ільєнко C.C., Куліш Т.М. Підхід щодо перевірки цифрових сертифікатів з використанням blockchain. Вісник університету «Україна». Серія : Інформатика, обчислювальна техніка та кібернетика. 2020. № 1. С. 198–209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Visunukr_inform_2020_1_19 (дата звернення: 28.06.2023 р.).

Волков В.Ю. Адміністративно-правове регулювання в галузі стандартизації та сертифікації : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Нац. ун.-т «Одеська юридична академія». Одеса, 2013. 20 с.

Бондар О.В., Стемковська І.В. Стандартизація і сертифікація як засіб забезпечення якості. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного (економічні науки). Том 1. № 46(2022). С. 8–13. URL: https://oj.tsatu.edu.ua/index.php/zbirnyk/article/view/332/326 (дата звернення: 29.06.2023 р.).

Стародубцева К. В. Сертифікація педагогічних працівників: регіональний аспект упровадження. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 85. С. 191–196. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2022_85_42 (дата звернення: 11.06.2023).

Мороз С.А. Механізми публічного управління у сфері забезпечення якості вищої освіти в Україні : дис. … доктора наук з держ. управл. : 25.00.02 ; Національний університет цивільного захисту України. Харків, 2022.

Кравченко С.М. Тенденції розвитку освіти в країнах ЄС та Україні. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін : Міжнарод. наук.-практ. конф., 20-21 квітня 2021 р. Суми, 2020. С. 45–50.

База даних Європейських стандартів. URL: https://standards.cen.eu (дата звернення: 28.06.2023 р.).

Міжнародна стандартизація та сертифікація. URL: http://nvppoint.com/uk/mizhnarodnastandartizatsiya-ta-sertifikatsiya/ (дата звернення: 29.06.2023 р.).

Про підтвердження відповідності : Закон України від 17.05.2001 р. № 2406-III. Офіційний вісник України. 2001. № 24. Ст. 1055.

Про технічні регламенти та оцінку відповідності : Закон України від 15.01.2015 р. № 124-VIII. Офіційний вісник України. 2015. № 12. Ст. 306.

Barnhart P.A. The Guide to National Professional Certification Programs. Boca Raton : CRC Press, 1997. 480 p.

Кононенко Л.В., Оришака О.В., Селіщева Є.В. Формування цифрової компетентності як основа трансформації вищої освіти в умовах глобалізаційних процесів. Вісник науки та освіти. 2022. № 1(1). С. 169–180. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2022-1(1)-169-180 (дата звернення: 29.06.2023 р.).

Манойленко Н.В., Кононенко С.О., Крамаренко Н.М. Цифровізація освітнього процесу в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С. 108–112. URL: https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1174/1102 (дата звернення: 20.06.2023).

Сертифікація. Державна служба якості освіти України : офіційний сайт. URL: https://sqe.gov.ua/diyalnist/sertifikaciya/ (дата звернення: 11.06.2023).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради. 2017. № 38-39. Ст. 380.

Стражнікова І.В. Сертифікація науково-педагогічних працівників як метод моніторингу сучасної вищої освіти України. Інноваційний потенціал сучасної освіти та науки: Міжнарод. наук.-практ. конф., 29 травня 2020 р. Київ, 2020. С. 243–245.

Губанова Т.О. Адміністративно-правові засади організації та функціонування коледжів: порівняльно-правове дослідження : дис. … доктора ю. наук : 12.00. 07. Запоріжжя, 2018. 415 с.

Положення про сертифікацію педагогічних працівників. Постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2018, № 1190. Офіційний вісник України. 2019. № 9. Ст. 308.

Published

2023-11-08