FORMATION OF COMPONENT ELEMENTS OF STUDENTS’ STEM COMPETENCE DURING THE STUDY OF PHYSICS USING DIGITAL TECHNOLOGI ES
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-2-3Keywords:
STEM, STEM-competencies, digital technologies, teaching physics, critical thinkingAbstract
The role of digital technologies in the educational process is now becoming an increasingly significant and integral part of the formation of students’ competencies in various sciences and disciplines. Their influence on the study of natural sciences, in particular physics, is especially important, since this discipline requires the development of analytical thinking, technical skills and the ability to solve complex problems. Digital technologies contribute to increasing the interactivity of physics lessons. The use of virtual laboratories, simulations and interactive programs allows students to experiment and observe physical phenomena in a safe environment. This helps to understand and remember the material, and also develops the skills of independent work and critical thinking. An important component of the formation of STEM competence is the use of programming and robotics in teaching physics. It allows students to create their own experiments, models and projects, which promotes creative thinking, engineering skills and the ability to work in a team. The connection between physics and other STEM disciplines is important, and digital technologies help to mark this connection. Students can study physics using examples from mathematics, chemistry and engineering, making learning more interesting and understandable. Formation of STEM competence of students during the study of physics with the help of digital technologies is a relevant and necessary task in modern education. This contributes to the development of a deep understanding of physical phenomena, the expansion of students’ skills in the field of science and technology, which, in turn, prepares a new generation of specialists for the development of modern society.
References
Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/131-2021-%D1%80#Text.
Сліпухіна І.А., Чернецький І.С., Мєняйлов С.М. Сучасний фізичний експеримент у дидактиці STEM орієнтованого навчання. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Педагогічна. 2016. Вип. 22. С. 224–228.
Збірник матеріалів «STEM-школа – 2022» / C.Л. Горбенко, Н.І. Гущина, Л.Г. Булавська. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2022. 215 с.
Використання платформи ARDUINO у підготовці вчителів фізики до STEM орієнтованого навчання / І.В. Сальник, Д.В. Соменко, Е.П. Сірик. Інформаційні технології і засоби навчання. 2023. Том 95. No 3. С. 124–142.
Трифонова О.М., Соменко Д.В., Губенко В.А. Інтерактивні технології як елемент сучасного освітнього середовища. Сучасна наука та освіта: стан, проблеми, перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної. конференції, м. Полтава, 20-21 березня 2023 р. Полтава : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2023. С. 192–195.
Лист ІМЗО від 01.08.2023 № 1242 «Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2023/2024 навчальному році». URL: https://imzo.gov.ua/2023/08/23/lyst-imzo-vid-01-08-2023-1242-metodychni-rekomendatsii-shchodo-rozvytku-stem-osvity-vzakladakh-zahal-noi-seredn-oi-ta-pozashkil-noi-osvity-u-2023-2024-navchal-nomu-rotsi/.
Донець Н.В., Ляшенко М.О., Трифонова О.М. Формування експериментаторської компетентності в старшокласників з використанням цифрових вимірювальних комплексів на уроках природничих наук. Проблеми та інновації в природничо-математичній, технологічній і професійній освіті: зб. матер. ІХ Міжнар. наук.-практ. онлайн-інтернет конф., м. Кропивницький, 18-29.11.2019. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 82–85.