ANALYSIS OF THE EFFICIENCY OF USING INTERACTIVE LEARNING METHODS DURING THE STUDY OF THE EDUCATIONAL DISCIPLINE “BASICS OF HEALT H”
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-2-2Keywords:
interactive learning, interactive technologies, interactive methods, traditional lesson, basics of healthAbstract
The article presents the results of a research on the effectiveness of using interactive teaching methods in lessons on the Basics of Health. Scientific research and works of some scientists, their main views on interactive learning and the use of interactive technologies in the educational process are demonstrated and analyzed. The main empirical research methods are presented. This study research was conducted during internship, pedagogical practice in a general secondary education institution, where a thorough preparatory stage and a number of traditional and interactive lessons were conducted. The article briefly describes the main advantages and disadvantages of using interactive methods during lessons on the Basics of Health. It is noted that sometimes interactive lessons are characterized by frivolous cognitive activity of pupils, low productivity, and also they are characterized by a large consumption of time. The importance of quality training of the teacher himself for greater effectiveness of the interactive lesson, self-development and self-improvement of the teacher is emphasized. The results of pupils' success after conducting lessons using interactive methods and after traditional lessons are given. Based on the research results, the paper presents a comparison of the success of students in these two types of lessons. Despite some disadvantages of interactive teaching methods, the positive influence of using these methods in lessons is emphasized. Based on the results of the research, a conclusion was formed regarding the high efficiency of interactive lessons. Focused attention on the fact that the teacher must master non-traditional teaching methods, use only reliable and verified information, apply an individual approach, take into account the intellectual and age characteristics of pupils.
References
Мельникова О.В., Гвоздій С.П. Використання інтерактивних технологій на уроках основ здоров’я. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали V Міжнародної наук.-практ. конф. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди (м. Харків, 31 бер. – 2 квіт. 2021 р.). Харків, 2021. Т. 1. С. 16–219.
Горобець О.А. Упровадження інтерактивних методів навчання на уроках основ здоров’я. Сучасний рух науки: тези VIII міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 3-4 жовтня 2019 р. Дніпро, 2019. Т. 1. С. 454.
Кобюк Ю.М. Підготовка майбутнього вчителя до застосування інтерактивних технологій у професійній діяльності: методичні рекомендації. Київ : НАПНУ, 2016. С. 7–8. URL: http://surl.li/jjwgn (дата звернення: 03.05.2023).
Педрада. Платформа освіта. Інтерактивні методи навчання. 2023. URL: https://oplatforma.com.ua/article/2316-interaktyvni-metody (дата звернення: 24.05.2023).
Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології: навчальний посібник. Київ : Видавничий центр «Просвіта», 2000. 368 с.
Дефорж Г.В. Популяризація здорового способу життя під час викладання навчальної дисципліни «Основи здоров’я». Здоров’я та суспільство: збірник наукових праць. Кропивницький : Кіровоградський інститут розвитку людини, 2019. С. 31–35. URL: http://surl.li/jkbfj.